Een wagen vol

Een kist in de klas!

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen begrijpen de samenhang tussen vorm en functie bij de auto.
    • Ze leven zich in het hoofd van de kunstenaar in.
  • Benodigdheden
    • De kist met het beeld van Dagmar de Kok
    • Eventueel papier en potloden
  • Voorbereidingen
    • Zoek in het lokaal een plek waar het beeld veilig kan staan én goed door de leerlingen bekeken kan worden. Eerst in de kist, en daarna erbovenop, of op een tafel of kastje.
    • Maak voor de duur van de les een klassenopstelling rondom het beeld.
    • Wil je meer weten over het kijken naar kunst met kinderen? Klik dan hier.

Een kist in de klas!

Draag de kist het klaslokaal binnen en plaats die op een centrale plek in de groep. Laat hem dicht.

  • Wat zou erin kunnen zitten?
  • De kist verbeeldt een kleine garagebox. Waaraan kun je dat zien?

In deze garage bevindt zich een auto. Maar geen gewone auto; het is een kunstwerk, gemaakt door kunstenaar Dagmar de Kok. En kunstenaars maken de dingen precies zoals zij ze in hun hoofd hebben.

Hoe zou het eruit zien?

  • Hoe zou dit kunstwerk eruit kunnen zien denken jullie? Wat vertelt deze titel je over de auto in de kist?
  • Wat stel je je er verder bij voor? Is het noodzakelijk dat deze auto echt kan rijden? Moet er een motor in zitten, en een tank? Moeten de deuren open en dicht kunnen? Is het wel noodzakelijk dat er deuren zijn?
  • Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben, toen zij dit kunstwerk maakte? Lees de beschrijving voor van het kunstwerk.
Denk in tweetallen na over hoe de auto in de garage eruit zou kunnen zien. Teken jullie idee uit of schrijf het op.

De kist gaat open!

Haal het beeld uit de kist en plaats het erbovenop. Bekijk het beeld van alle kanten en vergelijk het met wat je je had voorgesteld.

  • Lijkt het beeld op wat je je had voorgesteld?
  • Wat is er anders aan? Wat blijkt te kloppen?
  • Een auto is gemaakt van metalen platen. Ziet deze auto er ook zo uit? Waarom wel/niet?
  • Hoe heeft Dagmar het beeld gemaakt, denk je? Wat voor materialen heeft ze gebruikt?
  • Wat vind je van de kleuren? Hoeveel verschillende zie je er?
  • Vind je het een mooi beeld? Of leuk? Waarom?