Druk Druk Druk

Les vooraf

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met het beroep van kunstenaar.
    • De leerlingen bereiden zich voor op de komst van de kunstenaar in de klas.
    • De leerlingen maken kennis met het materiaal en de termen die in de gastles door de kunstenaar aan bod zullen komen.
  • Benodigdheden
    • materialen met een structuur
    • krat/doos
  • Wat gebeurt er in de film?
  • In de film is een mevrouw aan het werk. Weten jullie nog hoe ze heet?
  • Wat maakt Leintje? Van welk dier ging Leintje een kunstwerk maken?
  • Bekijk hierna nog een keertje de film. Benadruk de onderstaande stappen door de film na elke stap te pauzeren en te vertellen wat Leintje doet.
    1. Ze maakt een raam met een net erop.
    2. Ze tekent een vogel.
    3. Ze knipt de vogel uit.
    4. Ze rolt verf over de uitgeknipte vogel. Kijk het is een kunstwerk van een vogel geworden!
    5. Nu rolt Leintje verf over het raam. Kijk de vogel is nu anders!

Materialen verzamelen

Verzam
el zelf in de weken voor de gastles allerhande materialen met een textuur. Denk bijvoorbeeld aan: ribbelkarton, bubbeltjesplastic, dikke wol, proefmonsters van behang, veertjes. Ook materialen die een opengewerkt oppervlak hebben zoals kant, sinaasappelnetjes, vitrage zijn bruikbaar. De oudere kleuters kunnen materialen van huis meenemen. Doe deze materialen in een krat of doos en zet deze op een bereikbare en zichtbare plek in de klas. Richt bijvoorbeeld een thematafel in.

Bekijk in de dagen voor de komst van de kunstenaar één of twee materialen per dag. Laat deze de groep rondgaan zodat de leerlingen eraan kunnen voelen.

  • Hoe heet het materiaal?
  • Hoe voelt het? (hard/zacht, koud/warm, glad/ruw, etc.)
  • Zijn er duidelijk zichtbare vormen te zien? (lijnen, cirkels, stippen, vierkanten etc.)
  • Wat is de kleur van het materiaal?
  • Waarvoor wordt het materiaal gebruikt, denken jullie?