-
Lesdoelen
De leerlingen:
- Leren over de geschiedenis, de functie en het ontstaan van voordrachtskunst
- Maken kennis met verschillende manieren van voordragen (intonatie, volume en tempo) en het effect ervan
- Oefenen zelf met verschillende manieren van voordragen
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Tijdens het filmpje mogen de kinderen ook meedoen met de oefening. Moedig dit vooral aan en start het filmpje eventueel opnieuw op het punt van de oefening als nog niet iedereen mee was.
1. Introductie
Kijk onderstaand filmpje.
Zoals je net in het filmpje hebt gehoord, zijn er heel veel dingen die we als voordragen kunnen zien.
2. Manieren van voordragen
In het filmpje had Floor het over drie manieren van voordragen.
- Intonatie (waar je de klemtoon legt)
- Tempo (snel of langzaam)
- Volume (hard of zacht)
Jullie hebben hierbij een oefening gedaan met intonatie.
Hierbij legden jullie steeds het accent of de nadruk op een ander woord in de zin, waardoor de zin van betekenis veranderde.
Wat wordt er eigenlijk precies gevraagd in onderstaande zinnen? De antwoorden vind je in de uitklapvensters eronder.
- Moet ik dit nu doen?
- Moet ik dit nu doen?
- Moet ik dit nu doen?
- Moet ik dit nu doen?
- Moet ik dit nu doen?
Volume (hard of zacht)
Floor had het ook over volume, dus dat je iets heel HARD of heel zacht kunt zeggen.
Beluister onderstaande manieren van het zeggen van de zin “ik kan je niet verstaan”.
- Wat denk je dat er bij fragment 1 aan de hand is?
- Wat denk je dat er bij fragment 2 aan de hand is?
- Bespreek het verschil.
Fragment 1
Fragment 2
Tempo (snel of langzaam)
Tot slot had Floor het nog over tempo, dus of je iets snel of langzaam zegt.
Beluister onderstaande manieren van het zeggen van de zin “je praat te snel”
- Wat denk je dat er bij fragment 1 aan de hand is?
- Wat denk je dat er bij fragment 2 aan de hand is?
- Bespreek het verschil.
Fragment 1
Fragment 2
3. Voordrachtskunsten
Floor heeft het ook gehad over hoe en waarom voordracht is ontstaan.
Een aantal voorbeelden van kunstvormen waarbij voordracht heel belangrijk is, zijn de volgende:
- Dada
- Spoken Word
- Poëzie
Dada
Het dadaïsme of dada is een manier van kunst maken die al heel oud is, tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.
Dadaïstische kunstenaars maken dingen die je misschien heel raar zou kunnen vinden, maar dit deden ze expres.
Voor die tijd zat kunst vol met symbolen en verwijzingen waar je heel erg over moest nadenken of veel voor moest weten, maar daar hadden de dadaïsten genoeg van, en ze gingen vooral dingen maken die mensen heel vreemd vonden, en die nergens op leken te slaan.
Dit deden ze onder andere met beeldende kunst (bijvoorbeeld schilderijen), poëzie en theater, maar ze keken ook heel goed naar hoe ze gedichten op het papier zetten, en op deze manier lieten ze zien hoe het voorgelezen zou moeten worden.
Spoken Word
Als je naar de letterlijke vertaling van Spoken Word kijkt, dan zie je meteen hoe belangrijk het is hoe de tekst wordt voorgelezen.
Bij Spoken Word wordt er een stuk tekst, kort verhaal of gedicht voorgedragen, waarbij er extra aandacht wordt besteed aan hoe het klinkt. Dit kan zijn door hoe de persoon de tekst uitspreekt, of misschien wel “zingzegt” (dat zit een beetje tussen zingen en zeggen in), maar ook is er soms zachte muziek op de achtergrond of een video met geluid bij.
Een bekende Nederlandse Spoken Word artiest is Derek Otte. Zie het filmpje hieronder voor een fragment van hem.
Poëzie
Als je een gedicht schrijft, is het natuurlijk altijd belangrijk om na te denken over hoe het wordt voorgelezen. Daarom leest een dichter ook vaak voor uit eigen werk. Een avond waar dit gebeurt, en meerdere dichters uit eigen werk voorlezen, wordt ook vaak een “Poetry Slam” genoemd.
Je hebt zelfs de Nederlandse Kampioenschappen in Poetry Slam. Bijvoorbeeld onderstaande in 2021