-
Lesdoelen
De leerlingen:
- Leren over de geschiedenis, de functie en het ontstaan van voordrachtskunst
- Maken kennis met verschillende manieren van voordragen (intonatie, volume en tempo) en het effect ervan
- Oefenen zelf met verschillende manieren van voordragen
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Tijdens het filmpje mogen de kinderen ook meedoen met de oefening. Moedig dit vooral aan en start het filmpje eventueel opnieuw op het punt van de oefening als nog niet iedereen mee was.
1. Introductie
Kijk onderstaand filmpje.
Zoals je net in het filmpje hebt gehoord, zijn er heel veel dingen die we als voordragen kunnen zien.
2. Manieren van voordragen
In het filmpje had Floor het over drie manieren van voordragen.
- Intonatie (waar je de klemtoon legt)
- Tempo (snel of langzaam)
- Volume (hard of zacht)
Jullie hebben hierbij een oefening gedaan met intonatie.
Hierbij legden jullie steeds het accent of de nadruk op een ander woord in de zin, waardoor de zin van betekenis veranderde.
Wat wordt er eigenlijk precies gevraagd in onderstaande zinnen? De antwoorden vind je in de uitklapvensters eronder.
- MOET ik dit nu doen?
- Moet IK dit nu doen?
- Moet ik DIT nu doen?
- Moet ik dit NU doen?
- Moet ik dit nu DOEN?
Volume (hard of zacht)
Floor had het ook over volume, dus dat je iets heel HARD of heel zacht kunt zeggen.
Beluister onderstaande manieren van het zeggen van de zin “ik kan je niet verstaan”.
- Wat denk je dat er bij fragment 1 aan de hand is?
- Wat denk je dat er bij fragment 2 aan de hand is?
- Bespreek het verschil.
Fragment 1
Fragment 2
Tempo (snel of langzaam)
Tot slot had Floor het nog over tempo, dus of je iets snel of langzaam zegt.
Beluister onderstaande manieren van het zeggen van de zin “je praat te snel”
- Wat denk je dat er bij fragment 1 aan de hand is?
- Wat denk je dat er bij fragment 2 aan de hand is?
- Bespreek het verschil.
Fragment 1
Fragment 2
3. Voordrachtskunsten
Floor heeft het ook gehad over hoe en waarom voordracht is ontstaan.
Een aantal voorbeelden van kunstvormen waarbij voordracht heel belangrijk is, zijn de volgende:
- Dada
- Poëzie, Spoken Word en Rap
Dada
Dada is een manier van kunst maken. Als zij iets opschreven keken ze altijd heel goed naar hoe ze dat deden, want dat liet zien hoe het voorgelezen moest worden.
Poëzie, Spoken Word en Rap
Allemaal familie
Poëzie, Spoken Word en Rap lijken wel op elkaar, want de woorden zijn daarbij erg belangrijk. De artiesten denken allemaal op hun eigen manier goed na over hun teksten: wat wil ik zeggen? Hoe draag ik het voor? Hoe komt het over?
Bekijk maar eens onderstaand filmpje van de kunstenaar die ook bij jullie in de klas komt, Marvin Adam.