-
Lesdoelen
- De leerlingen stellen een gedicht samen dat ze vervolgens kunnen gebruiken tijdens de gastles.
- De leerlingen denken na over het gebruik van intonatie, tempo en volume in hun samengestelde gedichten.
- De leerlingen oefenen in groepjes verschillende manieren van voordragen.
1. Help Floor dichten
Floor komt er niet helemaal uit.
Help haar met het maken van een gedicht!
Aan de slag!
- Maak een gedicht met de zinnen op het werkblad.
- Zelf schrijven? Dat mag!
- Geef je gedicht een titel.
2. Voordragen voorbereiden
Deze zin (of dit woord) zeg ik langzaam
Deze zin (of dit woord) zeg ik snel
Deze zin (of dit woord) zeg ik zacht
Deze zin (of dit woord) zeg ik hard
3. Voordragen
- De juf of meester deelt jullie in in groepjes van vier of vijf
- Om de beurt gaan jullie aan elkaar voordragen
- De andere leerlingen uit de groep schrijven op wat ze horen. Gebruik daarvoor onderstaande vragen.
4. Tot slot
Vergeet niet je zelf samengestelde gedicht te bewaren voor de volgende les!