DRAAG het VOOR

GASTles

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • Maken kennis met een voordrachtskunstenaar, diens werk en diens manier van werken
    • Oefenen met voordragen
    • Reflecteren op hun eigen werk, en het werk van anderen
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • De samengestelde gedichten uit les 2
  • Tijdsplanning

    De gastles duurt 60 minuten

    Het gedeelte Na de gastles duurt ongeveer 40 minuten. Het is leuk als

Marvin Adam

Marvin Adam is een rapper/producer uit Zaandam. De verhalen zijn persoonlijk, de muziek is uplifting en de hooks zijn catchy. Liefde en zelfontwikkeling zijn thema’s die centraal staan in Marvins leven en worden veel besproken in zijn openhartige teksten. 

In zijn werk is tekst heel belangrijk, en daarvanuit is hij begonnen met het geven van workshops in onder andere creatief schrijven en spoken word.

Na de gastles

Onder leiding van de kunstenaar ben je aan de slag gegaan met werk wat hij of zij heeft meegenomen.
Nu ga je aan de slag met het voorgedragen van jullie samengestelde gedichten uit les 2.

Hierbij ga je werken met manieren van voordragen die de kunstenaar heeft behandeld in de gastles.

  • Wat zijn de drie belangrijkste dingen die jullie hebben onthouden uit de gastles? Schrijf ze op het (digi)bord.

Voordragen, deel 2

Jullie gaan nu, met de ervaring uit de gastles van de kunstenaar, je samengestelde gedicht voordragen aan elkaar.

  • De juf of meester deelt jullie in in groepjes van vier of vijf (andere groepjes dan in les 2)
  • Om de beurt gaan jullie aan elkaar voordragen
  • De andere leerlingen uit de groep luisteren of ze de tips uit de gastles horen
Na 5 minuten is de volgende aan de beurt!

Afsluiten

Als iedereen in het groepje geweest is, sluiten jullie klassikaal af.

  • Wie heeft er een van de tips uit de gastles terug gehoord bij iemand uit zijn/haar groepje?
  • Wie vond het moeilijk?
  • Op wat voor manieren kun je deze tips gebruiken op een gewone, doordeweekse dag?