Doordenkers gezocht

Hoera, een probleem!

60 minuten

  • Extra informatie voor de leerkracht

    Let op: Bij “Voorbereiding les 2” kun je kiezen voor gemeente Breukelen of Loenen. Dit is belangrijk omdat scholen uit Breukelen naar een andere locatie gaan dan scholen uit Loenen.

  • Lesdoel
    • Leerlingen maken kennis met kunstenaar Pavèl van Houten en met artistiek onderzoek.
    • Leerlingen laten zich inspireren door uitvinders en kinderen met impact.

Kunstenaar Pavèl zoekt altijd problemen die hij kan onderzoeken.

  • Hoe denk jij dat kunstenaars kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen?

Problemen met het klimaat.

 

Jullie hebben allemaal wel eens gehoord over klimaatproblemen.

 

  • Wat voor soort problemen zijn dit volgens jou?

Problemen dichtbij huis.

Ook Stichtse Vecht, waar jullie wonen, heeft last van klimaatproblemen. Bekijk het filmpje en ontdek het probleem.

Hoe kunnen we de biodiversiteit vergroten en hoe kunnen we dat doen in onze eigen omgeving?
Gemeente Stichtse Vecht

De gemeente heeft jullie hulp nodig voor ideeën die ze zelf niet kunnen bedenken; wilde ideeën. Maar veel dingen die wij nu gebruiken zijn begonnen met een wild idee, zoals het internet, je mobiele telefoon of zelfs centrale verwarming. Kan jij je een leven zonder voorstellen?

Laat je voor jouw wilde ideeën alvast inspireren door de uitvinderspagina.

 

  • Voorbereiding les 2 voor Breukelen

    Voorbereiding op het bezoek aan Park Boom en Bosch

    De volgende les gaan jullie op onderzoek bij Park Boom en Bosch. Daar ga je aan de hand van artistiek onderzoek aan de slag met het probleem van de gemeente. Tijdens het artistiek onderzoek gaan jullie allemaal verschillende rollen vervullen; cartografen, fotografen, journalisten, jury-leden en verzamelaars

     

    Maak vooraf al groepjes!

    Gebruik de volgende vragen om te bepalen welke rol bij jou past. Zorg dat iedereen een groepje heeft.

    Let op: sommige groepjes hebben een maximum of minimum aantal.

  • Voorbereiding les 2 voor Loenen

    Voorbereiding op het bezoek aan Beelaerts Historisch Groen

    De volgende les gaan jullie op onderzoek bij Beelaerts Historisch Groen. Daar ga je aan de hand van artistiek onderzoek aan de slag met het probleem van de gemeente. Tijdens het artistiek onderzoek gaan jullie allemaal verschillende rollen vervullen; cartografen, fotografen, journalisten, jury-leden en verzamelaars

     

    Maak vooraf al groepjes!

    Gebruik de volgende vragen om te bepalen welke rol bij jou past. Zorg dat iedereen een groepje heeft.

    Let op: sommige groepjes hebben een maximum of minimum aantal.

  • Ben jij kritisch? Durf jij te kiezen? Kan jij goed samenwerken?

    Word dan jurylid!

    Let op: er moeten minimaal 2 leerlingen in dit groepje.

     

  • Houd jij van tekenen? Kan jij goed kaartlezen? Vind je het leuk om met een groepje wat te maken?

    Word dan cartograaf!

  • Ben jij een echte speurder? Zie jij altijd dingen die niemand anders ziet? Kan jij goed ordenen?

    Word dan verzamelaar!

  • Durf jij iemand iets te vragen? Kan jij goed luisteren? Heb jij fantasie?

    Word dan journalist!

    Let op: er moeten minimaal 2 leerlingen in dit groepje.

  • Zie jij altijd overal interessante vormen? Heb jij oog voor detail? Wil je graag samenwerken?

    Word dan fotograaf!

    Let op: er kunnen maar maximaal 3 kinderen in dit groepje.

Les 2 is een buitenles. Trek geschikte kleding aan!