De Geluidenjager

Geluidenjager op bezoek

  • Voorbereiding en benodigdheden

    Zorg dat je de dag voor het bezoek nog eens het filmpje over de Geluidenjager hebt bekeken. Zo hebben de leerlingen een recent beeld van de Geluidenjager en kan de gastles goed gekoppeld worden aan de voorbereiding.

    De leerlingen gaan in circuitvorm aan de slag met de klankkunstwerken. De kunstenaar begeleidt de groepjes en houdt de wisseltijd in de gaten. Je hebt het volgende nodig:

    • Een leeg (speel)lokaal
    • Indeling klankencircuit voor de leerkracht
    • Elke leerling heeft een eigen ontdekkingenblad. Print elk blad (A t/m H) 4 keer enkelzijdig uit.
    • Pen of potlood voor iedereen
    • 4 grote tafels en 3 kleine om de instrumenten op te zetten
    • 16 stoelen
  • Wat gaat er gebeuren?

    Opzet van de les

    De Geluidenjager komt in de klas: geluidskunstenaar Fedde ten Berge, die in het filmpje al te zien was.
    Hij neemt verschillende soorten klankinstallaties mee:

    • 3 verschillende interactieve klankkunstwerken
    • 4 identieke klank-experimenteer-stations (de KES)
    • 4 hybride microfoons

    Alle installaties hebben 4 koptelefoons. Tijdens de les beluisteren de leerlingen alle geluiden door een koptelefoon.

    De les bestaat uit 3 delen:

    1. Introductie: Fedde stelt zich voor, laat zijn installaties zien en doet voor hoe je ermee om moet gaan. Hij vertelt hoe het klankencircuit eruit kan zien, met de mogelijkheden van de verschillende kunstwerken.
    2. Het klankencircuit: de leerlingen experimenteren 10 tot 20 minuten per kunstwerk.
    3. Afsluiting: de leerlingen schrijven hun ontdekkingen in stilte op. Samen met Fedde bespreek je hun ervaringen. De leerlingen kunnen vragen stellen aan Fedde.
  • De rol van de leerkracht

    Fedde komt als kunstenaar in de klas. Hij zal zich bezighouden met de inhoudelijke kant van de gastles en de leerlingen begeleiden bij het experimenteren met zijn kunstwerken.

    Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor de klassenorganisatie:

    • Zorg dat de leerlingen voorbereid de les binnenkomen, dat ze weten waar ze moeten zijn en hun spullen (pen, ontdekkingenblad) op orde hebben.
    • Fedde geeft aan wanneer het tijd is om te wisselen (na circa 10 en na circa 20 minuten). De groepjes zien zelf op hun ontdekkingenblad naar welk kunstwerk ze mogen gaan. Assisteer hierbij.
    • Stimuleer de leerlingen om bij het experimenteren steeds op zoek te gaan naar nieuwe geluiden.
    • Begeleid het nagesprek, stimuleer de leerlingen hun ervaringen te delen en vragen te stellen aan Fedde. Vraag hun naar elkaar te luisteren, ook als de meningen verschillen.

     

  • Het klankencircuit

    De leerlingen zijn in groepjes van 4 leerlingen in totaal een uur bezig met verschillende kunstwerken:

    • 20 minuten met een KES (klank-experimenteer-station)
    • 10 minuten met 2 van de andere kunstwerken (de leerlingen experimenteren met 2 van de 4 kunstwerken of microfoons)

    De indeling klankencircuit is met afbeeldingen aangegeven.
    De leerlingen krijgen een ontdekkingenblad bij het klankencircuit, waarop de volgorde staat vermeld. Hierop kunnen ze aan de hand van vragen noteren wat hun ontdekkingen zijn bij de verschillende kunstwerken.
    Na het klankencircuit schrijven de leerlingen hun ontdekkingen op. Zo kunnen ze eerst hun eigen ervaring verwoorden, voor die klassikaal gedeeld wordt.

Na het bezoek

  • Ontdekkingen bij de Geluidenjager

    Bespreek het bezoek van de Geluidenjager:

    • Wat vond je de bijzonderste ontdekking?
    • Wat vond je het lelijkste geluid?
    • Wat vond je het leukste geluid?
    • Wat vond je het gekste om te doen?
    • Heb je iets heel nieuws ontdekt?
    • Hoor je nu thuis en op school andere geluiden?
    • Wat zou je nog meer willen ontdekken?
    • Wat voor een geluidskunstwerk zou jij willen maken?

     

Eigen ontwerp

Fedde ten Berge krijgt ideeën voor zijn kunstwerken van alledaagse geluiden. Daarmee bedenkt hij nieuwe combinaties. Nu is het de beurt aan jou.

Ontwerp je eigen geluidskunstwerk!

  • Schrijf op wat voor voorwerpen in jouw kunstwerk komen. Dit kan van alles zijn.
  • Schrijf op wat voor soort geluiden met jouw kunstwerk gemaakt kunnen worden (hoog, laag, rammelend of strak, spannende of lieve geluiden).
  • Teken jouw kunstwerk:
    • Wat voor vorm heeft het?
    • Kun je zien waar het van gemaakt is?
    • Waar komt het geluid uit?
    • Hoe maak je het geluid (tikken, duwen, trekken, rammelen…)?
    • Hoe heet het?

Laat het ontwerp van je kunstwerk aan de anderen zien en vertel wat voor geluiden het maakt.

Misschien kan je je geluidskunstwerk ook echt maken. Dat zou helemaal geweldig zijn!