De Geluidenjager

Geluiden van de klas

30 minuten

Ogen dicht, oren open!

Iedereen is 30 seconden stil.

  • Wat voor geluiden hoor je als je stil bent in de klas?
  • Wat maakt van zichzelf al geluid?
  • Welke geluiden worden door mensen gemaakt?
  • Welke geluiden worden door dingen gemaakt?
  • Welke geluiden hoor je in de klas, welke in de school en welke buiten?
  • Herken je alles wat je hoort?
  • Extra geluidsexperiment

    Neem 2 kopjes of glazen met een prop doorzichtig huishoudfolie erin. Houd die met de opening tegen je oren. Luister dan weer 30 seconden naar de geluiden om je heen.

    • Hoor je hetzelfde als eerst?
    • Wat klinkt er anders?
    • Hoor je alle geluiden?
    • Hoe klinkt het nu als er iemand tegen je praat?
    • Hoe komt dit?

    Geluiden klinken anders omdat de geluidsgolven nu niet direct je oor binnenkomen: ze worden vervormd.

Wat kun je met geluid?

De geluidenjager zegt dat overal muziek in zit. Hij maakte muziek met borden en kommetjes, of met metalen plaatjes. Ga nu zelf geluiden onderzoeken, uitwisselen en veranderen.

Onderzoeken

  • Maak groepjes van maximaal 4 en doe de opdracht.
  • Verzamel voorwerpen uit de klas. Dit kan van alles zijn: schriften, boeken, pennen, potloden, dozen, bekers, tafels, maar ook de muur, de vloer en het raam kunnen meedoen.
  • Probeer de voorwerpen uit. Op wat voor manieren kun je er geluid mee maken?
  • Orden dan de geluiden. Bedenk zelf een ordening: van harde geluiden naar zachte geluiden, op materiaal, hoge of lage klanken, grote of kleine voorwerpen…
  • Kun je een kort muziekstukje maken met deze voorwerpen?

Uitwisselen

Wissel na ca. 10 minuten met de hele groep de ontdekkingen uit:

  • Wat voor soorten materialen zijn er in de klas (glas, papier, karton, hout, metaal, plastic, combinatie, water, elektronische dingen)
  • Hoe heb je ze geordend?
  • Wat vind je van de geluiden?
  • Heb je een favoriet?
  • Heb je iets nieuws ontdekt?
  • Kun je een geluid precies opnieuw maken?
  • Kun je een kort muziekstukje laten horen?

Veranderen

Je kunt geluiden ook beïnvloeden, veranderen. Kies een zojuist ontdekt geluid uit en verander er iets aan. Bijvoorbeeld: tik met een potlood op tafel. Houd het potlood eerst aan het einde vast en tik. Houd daarna het potlood met een vuist vast en tik. Wat verandert er?

  • Voorbeelden van experimenten

    Proefje met glazen

    • Zet een aantal glazen op een rij.
    • Tik er met een stokje of potlood tegenaan: hoe klinkt dit?
    • Vul nu een aantal glazen met water, in elk glas een andere hoeveelheid. Hoe klinkt het nu?
    • Doe in een aantal glazen een propje papier, een lapje stof, zand, of wat huishoudfolie. Hoe klinkt het nu?

    Proefje met twee mobiele telefoons

    • Bel met een telefoon naar de mobiele telefoon. Hoe klinkt dat?
      Hoe werkt dat eigenlijk?
    • Pak nu de mobiele telefoon in aluminiumfolie in.
    • Bel nu weer naar de mobiele telefoon. Wat hoor je?
      Hoe komt dat? (Aluminiumfolie is van metaal; telefoonsignalen kunnen niet door metaal heen.

    Proefje met een liniaal

    • Leg een plastic liniaal op een tafel.
    • Laat het grootste deel over de rand hangen.
    • Druk met je linkerhand de liniaal op de tafel.
    • Geef een klap met je rechterhand op het uitstekende deel.
    • Trek de liniaal steeds verder naar achteren op de tafel.
    • Wat gebeurt er? Hoe komt dat?
  • Keuzeopdracht

    Behalve met voorwerpen en jezelf kun je ook met de computer geluiden maken en veranderen. Op de website mynoise.net staan verschillende geluiden. Door de knoppen naar boven of naar beneden te schuiven, verander je het geluid.

    Wat kun je veranderen? Wat gebeurt er dan met het geluid?

    Met het programma Audacity kun je zelf geluiden of muziek opnemen en veranderen. Dit kost wel meer tijd en uitzoekwerk, maar het kan interessant zijn voor kinderen die meer willen ontdekken.

Wat wil je de Geluidenjager vragen, als hij in de klas komt? Schrijf dit op!