Dansen met voorrang

Verkeersborden ontwerpen

45-60 minuten

  • Leerdoelen

    De leerlingen:

    • begrijpen hoe een verkeersbord is opgebouwd en hoe ze dit zelf kunnen toepassen
    • krijgen inzicht in de (verkeers)situatie in hun eigen omgeving
    • verzinnen een eigen verkeersbord dat je op straat kunt tegenkomen
  • Voorbereiding
    • Print van elk van onderstaande (lege) verkeersborden een aantal uit, zo nodig kunnen er later nog meer worden bijgeprint
    • Leg tekenspullen klaar
    • Zet eventueel computers klaar met Google Maps zodat de kinderen een verkeersituatie uit de buurt kunnen opzoeken

Even herhalen…

Zoals we in les 1 hebben besproken, heb je ongeveer 5 soorten verkeersborden.
Weten jullie ze nog?

  • 1. Als een bord rond is met een rode rand...

    …mag je iets niet (verbod)

    Verboden voor fietser's
  • 2. Als een bord rond is en blauw...

    moet je hier juist iets doen (gebod)

    Fietspad
  • 3. Als een bord een driehoek is met de punt naar boven...

    …moet je oppassen (gevaar)

    Voorrangskruispunt
  • 4. Als een bord vierkant is, en blauw...

    geeft het iets aan (duiding)

    weg loopt dood
  • 5. Als het bord een bijzondere vorm heeft...

    …is het (waarschijnlijk) een voorrangsbord

    Voorrangsbord
Hoeveel wist jij er nog?

Wat zou jij doen?

Op de volgende foto’s zie je verkeersituaties die je kunt tegenkomen. Er staat nog geen bord bij.

Wat voor bord zou jij hier neerzetten?

Maak het leuk!

Op bovenstaande foto’s is het natuurlijk heel belangrijk dat er een bord staat, omdat het anders mis gaat in het verkeer.

Maar zoals we in de gastles hebben gemerkt kunnen verkeersborden ook zorgen voor een hele leuke toevoeging.

Dus, stel je voor dat je een verkeersbord neer zou kunnen zetten om de weg leuker te maken, zoals bijvoorbeeld:

  • Een bord dat aangeeft dat je heel hard moet klappen en juichen als je hond gepoept heeft op een hondenuitlaatveld
  • Een bord dat verbiedt dat ouders op hun telefoon mogen kijken op het schoolplein
  • Een bord dat aangeeft dat je altijd drie rondjes rond de grootste boom in het park moet lopen als je erlangs loopt
  • Een bord dat aangeeft dat je heel hard met je billen moet schudden als je voor een rood licht staat te wachten

Hieronder zie je voorbeelden van hoe je verkeersborden zelf kunt ontwerpen!

  • Voor de leerkracht
    • Bij het laatste bord in onderstaande slideshow kan er een beetje onduidelijkheid ontstaan over wat het bord betekent.
    • Bespreek aan de hand daarvan met de leerlingen het belang van duidelijkheid in een verkeersbord.

 

Als je bedenkt dat je met een verkeersbord de situatie ook leuker zou kunnen maken, wat zou je dan neerzetten op deze plekken? En hoe zou zo’n bord eruit kunnen zien?

Bij jou in de buurt

Nu mag je dat voor jou in de buurt gaan bedenken, en er een verkeersbord voor gaan ontwerpen.

Stap 1: Kies een plek.
  • Neem een plek in de buurt in gedachte die je wel wat leuker zou willen maken door middel van een bord (misschien mag je wel een plek opzoeken op Google Maps).
  • Dit kan in je dorp of stad zijn of in de wijk, maar ook bijvoorbeeld op school.
  • Zet de plek waar je het bord zou willen neerzetten achterop de tekening.
Stap 2: Bedenk een regel.
  • Bedenk wat je aan deze plek wil toevoegen.
  • Moeten mensen iets doen? Of juist niet? Wil je gewoon aangeven wat voor plek het is? Moeten mensen ergens voor oppassen?
Stap 3: Wat voor vorm?

Bedenk wat voor vorm bord daar bij past. Hieronder kun je (extra) lege borden printen.

Stap 4: Ontwerpen.

Ontwerp jouw bord en kleur hem in.

Let op: het bord moet meteen duidelijk zijn en mag geen tekst bevatten, of hooguit 1 woord.

Nabespreken

Kijk naar elkaars verkeersborden en bespreek de volgende dingen na:

  • Wat moet je doen bij dit bord?
  • Waar moet dit bord staan?
  • Waarom zou de maker van dit bord het bord daar willen neerzetten?
  • Kun je nog iets anders bedenken wat je bij dit bord zou kunnen doen?

Verbeteren

Na deze vragen kun je je verkeersbord misschien nog beter maken.

Zorg dat er duidelijk op de achterkant staat waar het bord zou moeten komen te staan.
Zijn de verkeersborden af? Lever ze dan in bij je leerkracht.