Dansen met voorrang

EXTRA: Verkeersbordenexpo

60-75 minuten

  • Leerdoelen

    De leerlingen:

    • Plaatsen hun gemaakte verkeersborden in de ruimte en denken hierbij na over wat hun verkeersbord teweeg brengt
    • Reflecteren op hun verkeersborden en op die van andere leerlingen
    • Denken na over wat voor actie hun ontworpen bord laat ontstaan en hoe de verschillende verkeersborden effect hebben op elkaar
  • Benodigdheden en voorbereiden

    Benodigdheden:

    • Plakband
    • De borden die gemaakt zijn in les 3

    Voorbereiding:

    • Reserveer het speellokaal of een andere (grote) ruimte waarin de borden geëxposeerd kunnen worden
    • Eventueel: als de ouders mogen komen kijken, kan hier rekening mee gehouden worden in de planning
    • Eventueel: plastificeer de verkeersborden zodat ze minder makkelijk kapot gaan

Verkeersborden ophangen

We testen jullie gemaakte verkeersborden uit.

Jullie mogen de verkeersborden die jullie hebben gemaakt straks een plekje geven in het speellokaal, de aula, of een andere plek die jullie leerkracht heeft aangegeven.

Let daarbij op de volgende dingen:

  • Zorg dat je genoeg ruimte hebt om je verkeersbord heen, om te doen wat jouw bord zegt
  • Kies een logische plek voor je bord
  • Loop elkaar niet in de weg en maak goede afspraken wie wat op welke plek wil ophangen
  • Hang alleen maar dingen op plekken waar dat van de leerkracht mag

De “weg” op

Als jullie allemaal een plekje hebben gevonden voor je verkeersbord mogen jullie in groepjes van 3 langs de verkeersborden gaan lopen en bij elk verkeersbord doen wat je denkt dat het bord van je vraagt.

De leerkracht geeft aan wanneer je mag doorlopen naar het volgende bord.

Als je al hebt gedaan wat je denkt dat het bord van je vroeg, en je moet nog even wachten tot je mag doorlopen, mag je ook iets anders bedenken wat het bord zou kunnen betekenen.

Nabespreken

Terug in de klas mogen jullie nabespreken aan de hand van de volgende vragen.

  • Welk bord vond je heel duidelijk? Waarom?
  • Welk bord vond je heel leuk? Waarom?
  • Bij welk bord had je meerdere ideeën wat het zou kunnen betekenen? Welke waren dat en waarom?
  • Welk bord zou volgens jou echt moeten worden opgehangen? Waarom?