Dansen met voorrang

4 lessen

Groep 5-6

Dansen en bewegen met verkeer(sborden). En andersom!

  • Praktische informatie en voorbereiding

    Het lesmateriaal bestaat uit 4 onderdelen die in een vaste volgorde gegeven dienen te worden.

    • Les 1 is een introductie en dient minimaal één week voorafgaand aan de gastles (les 2) gehouden te worden.
    • Les 2 is een gastles. Zorg dat hiervoor het speellokaal gereserveerd is op de datum dat de gastdocent langskomt.
    • Les 3 De leerlingen maken een verkeersbord volgens een template. Per school kan er één verkeersbord worden ingediend aan de gemeente/wethouder/stad. Die kiest er een uit die daadwerkelijk gaat worden geproduceerd. Hiervoor is het belangrijk dat de richtlijnen voor het invullen van dit template goed worden geobserveerd en dat er per school één ontwerp voor de deadline wordt ingediend.
    • Les 4 (optioneel) is een presentatie van de verzonnen verkeersborden.
  • Gastdocent

    Wil je meer weten over de gastdocent die bij jullie langskomt?

    Ga dan naar Les 2: Gastles: dansdocent op school en druk op het kopje van jouw gebied of gemeente!

Je leert al sinds je kunt fietsen verkeersregels begrijpen, herkennen en volgen. Maar wat als je zelf een nieuwe regel mag bedenken, maar dan niet voor de veiligheid, maar voor je plezier? Dansen met voorrang!

Jullie maken op basis van bestaande verkeersborden en verkeersregels jullie eigen danschoreografie. Vervolgens bedenken jullie je eigen regels als toevoeging op je dagelijkse omgeving vanuit de choreografie die jullie hebben gemaakt. Daarna ontwerpen jullie een verkeersbord dat daarbij past.

  • Projectdoelen en aansluiting kerndoelen
    Projectdoelen
    • Kinderen onderzoeken de omgeving van de school
    • Kinderen maken kennis met verkeerstekens
    • Kinderen zetten verkeerstekens om in beweging
    • Kinderen zetten beweging om in beeld binnen de kaders van een verkeersteken
    • Kinderen ontwerpen een verkeersbord en voegen dat toe aan de omgeving
    Kerndoelen

    ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD

    35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

    47: De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders op het gebied van verkeer.

    KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE

    54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.

    55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

  • Thema's en leergebieden
    • Verkeer
    • Wereldoriëntatie
    • Beeldende kunst
    • Dans
    • Lichamelijke opvoeding
  • 21e-eeuwse vaardigheden
    • Kritisch denken
    • Creatief denken
    • Probleem oplossen
  • See Think Wonder (Do)

    Dit project is ontwikkeld volgens de “See Think Wonder” methode, die ontwikkeld is aan de Harvard University (Ritchhart et al, 2011).

    Deze methode onderschrijft het zetten van gezamenlijke, bewuste stappen zodat je op elkaars denken door kunt bouwen. Voor dit programma is het aangevuld met de stap Do – om het zien, denken en verwonderen in de creatieve praktijk te brengen.