
Kunst Centraal geeft met Plein C het tijdschrift Prikkels uit om je te helpen creativiteit op school vorm te geven. Daarnaast zijn er bronnenboeken, methodes of andere boeken. Laat je inspireren door de onderstaande voorbeelden!
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Creativiteit
Kunst Centraal geeft met Plein C het tijdschrift Prikkels uit om je te helpen creativiteit op school vorm te geven. Daarnaast zijn er bronnenboeken, methodes of andere boeken. Laat je inspireren door de onderstaande voorbeelden!
Filosoferen raakt aan creativiteit. In dit boek vind je verschillende oefeningen die filosoferen stimuleert. Kinderen leren er door denken, oordelen, gesprekken voeren en omgaan met verschil (van mening).
Dit boek gaat in op de achtergrond en het belang van creativiteit en de manier waarop je er in het onderwijs aandacht aan kunt besteden. Toegelicht met lesideeën en persoonlijke ankedotes van de schrijver.
Dit ideeënboek bestaat uit drie delen voor verschillende leeftijdsgroepen. Het helpt je om het creatieve denken van leerlingen uit groep 3 t/m 8 te stimuleren. Het boek bevat activiteiten die leerlingen uitdagen om op een andere manier te kijken en denken en meer vertrouwen te krijgen in de eigen creativiteit.
In dit boek zijn fragmenten uit 120 klassieke kinder- en jeugdboeken beschreven. Elk fragment kan gebruikt worden voor een spelvorm, zoals toneel, taalexpressie, creatief schrijven, beeldende expressie, dans, mime en tal van groepsspelletjes. De spelvormen kunnen zonder veel voorbereiding gespeeld worden in de klas.
Tekeningen tonen creatieve, niet voor de hand liggende uitvindingen.
Met dit boek leer je jouw eigen creativiteit kennen. Je leert nieuwe ideeën te bedenken en uit te werken en die van anderen in je werkomgeving te stimuleren.
Dit boek is een aanzet om verschillen in kinderen te (h)erkennen en aan te moedigen. Het boek bestaat uit foto’s, mindmaps en verhalen van onder andere leerkrachten en leerlingen van diverse scholen.
SLO biedt een leerplankundige handreiking voor het ontwikkelen van cultuuronderwijs. De handreiking is gebaseerd op de theorie van cultuur van Barend van Heusden.
Naar aanleiding van de theorie van Howard Gardner beschrijft Kagan verschillende praktische toepassingen van Meervoudige Intelligentie (MI) in het onderwijs.
Marzano en Heflebower betogen dat leerlingen vaardigheden moeten leren die hen voorbereiden op een veranderende wereld. Zij benoemen vijf essentiële vaardigheden, gebaseerd op de 21e-eeuwse vaardigheden, en geven aanbevelingen om hier in het onderwijs op in te zetten.
Dit boek gaat in op de 21e-eeuwse vaardigheden. Met behulp van het KSAVE-model leggen de auteurs uit hoe het onderwijs aandacht kan besteden aan de 21-eeuwse vaardigheden, waaronder creativiteit.
Tijdens de Serious Play Conference (2008) spreekt Tim Brown over de krachtige relatie tussen creatief denken en spel. Hij geeft verschillende voorbeelden die je thuis kunt uitproberen.
De pianotrap zorgt er niet alleen voor dat mensen zich creatief gaan uitdrukken, maar ook meer gaan bewegen. Meer mensen bleken de trap te nemen in plaats van de roltrap. Wat een simpele aanpassing van de omgeving al niet te weeg kan brengen.
Csikzentmihalyi vertelt hoe de momenten ontstaan die het leven de moeite waard maken. Hij legt uit waarom creativiteit gecultiveerd moet worden en waarom het noodzakelijk is voor de toekomst van het land, of zelfs de wereld. Zijn onderzoek is gebaseerd op bijna honderd interviews met mensen die uitzonderlijk zijn in verschillende disciplines, zoals biologie, politiek, kunst, enz.
Lees ook het vervolg ‘Creativiteit’, waarin mensen die de ‘flow’ in hun leven integreren worden geportretteerd. Creativiteit is niet voorbehouden aan de kunsten en wetenschap, maar speelt ook een rol in andere sectoren als onderwijs, overheid en bedrijven.
Gardner heeft een aantal boeken over creativiteit geschreven. In ‘Creating Minds’ beschrijft hij het patroon dat het creatieve proces drijft, aan de hand van zeven uitzonderlijke individuen. Hij demonstreert hoe omstandigheden ook een onvoorwaardelijke rol spelen in het creatieve succes.
In ‘The Theory of Multiple Intelligences’ onderscheidt hij de acht vormen van intelligentie. Ieder persoon beschikt volgens hem over intelligenties die meer of minder ontwikkeld zijn. Hij baseert zich op hersenonderzoek en onderzoek in leersituaties.
Barend van Heusden schrijft over Cultuur in de Spiegel. In ‘Cultuur in de Spiegel’ geeft hij vanuit de cognitiewetenschap een antwoord op de vraag wat cultuur en kunst is en wat, hiervan uitgaande, cultuuronderwijs zou kunnen zijn. Zo blijkt dat mensen creativiteit, als onderdeel van de vaardigheid verbeelding, nodig hebben om met hun omgeving om te gaan (er vorm en betekenis aan te geven). De vaardigheid is aangeboren, maar kan ook geoefend worden in het cultuuronderwijs.
In zijn (leraren)boek ‘Basis voor cultuuronderwijs’ biedt hij niet alleen inzicht in de theorie van cultuur, maar biedt ook handvatten voor studenten of leerkrachten om een visie op en praktische toepassingen voor cultuuronderwijs te ontwikkelen. Het boek kan ook gebruikt worden om de huidige onderwijspraktijk te analyseren.
Jeroen Lutters is op zoek naar een nieuwe vorm van hoger onderwijs, gebaseerd op het principe van vrijheid. Hij schreef hier een essay over en deed een literatuurstudie naar wat bekend is over cultuureducatie, 21-eeuwse vaardigheden en verschillende typen scholen.
Nussbaum betoogt dat een herwaardering van de geesteswetenschappen bijdraagt aan opvoeden van leerlingen tot democratische burgers.
Ken Robinson betoogt in ‘Buiten de lijntjes’ waarom creativiteit belangrijk is, waarom mensen denken dat ze niet creatief zijn, hoe het zo ver gekomen is en wat we eraan kunnen doen.
In ‘Creatieve scholen’ spreekt hij over innovatie op scholen waarbij verbeelding en creativiteit een grote rol spelen. In totaal zijn volgens hem negen principes van belang voor de ontwikkeling van je creativiteit.
Gnezda gaat in op de complexe neurologische en emotionele processen die een rol spelen tijdens het creatief proces. Zij wil kunstdocenten helpen in hun begrip van deze processen en doet suggesties om de creativiteit van leerlingen te vergroten.
Van Heusden schrijft in dit artikel over de relatie tussen kunst, cultuur en cognitie en wat we kunnen verwachten van cultuuronderwijs.
Jolles geeft een pleidooi voor inzicht bij leerkrachten in hoe kinderen leren.
De Jong richt zich in haar onderzoek op creativiteit binnen het onderwijs. Zij zoekt antwoorden op vragen als ‘wat is creativiteit, is creativiteit aangeboren, is het ontwikkelbaar’ en hoe kan het gestimuleerd worden?
Kunst in Zicht heeft methodes voor de kunsteducatie getoetst aan bestaande theorieën en visies. Ze gaat in op de Creatief Quotiënt (CQ) en verbindt dit aan kunsteducatie.
Het artikel biedt een vijf dimensionale definitie van creativiteit en een theoretische basis om op scholen creativiteit bij leerlingen te achterhalen, te ontwikkelen en te meten.
In dit artikel probeert zij deze te verhelderen.Volgens haar is de term creativiteit op dit moment te nauw gedefinieerd en ambigu binnen het onderwijs.
Een zoektocht naar de relatie tussen techniek en creativiteit.
In een uitvoerig rapport wordt beschreven dat kunsteducatie (nog) geen bewijsbare neveneffecten heeft, bijvoorbeeld op creativiteit.
Op de Nederlandse website van Cultuur in de Spiegel vind je informatie over het onderzoeksproject van de Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Je ziet hier welke personen en instellingen betrokken zijn (geweest) bij het project, welke activiteiten hebben plaatsgevonden (nieuwsberichten) en hoe een eerste stap is gezet in de vertaling van de theorie naar de praktijk.
De Belgische website van Cultuur in de Spiegel bevat achtergrondinformatie over het project in Vlaanderen. In Vlaanderen ligt de focus meer op de praktische vertaling van de theorie naar het onderwijs. Je vindt er rapporten van het project en praktische tips.
Het Platform Onderwijs2032 heeft adviezen geformuleerd voor het onderwijs van de toekomst. Op de website vind je alle informatie over het advies. Zo zie je bijvoorbeeld welke kennis en vaardigheden leerlingen zouden moeten leren.
Omdenken is ontstaan vanuit de gedachte ‘Ja-maar wat als alles lukt?’ Het is een begrip dat ook wel in een adem wordt genoemd met creativiteit. Wil je weten waarom? Ga dan eens naar deze website.
Dit is een kennisbank speciaal voor het onderwijs. Je vindt er alle informatie over de laatste, actuele ontwikkelingen die te maken hebben met onderwijs. Niet alleen informatie over creativiteit dus. Ook over andere onderwerpen als pedagogiek, didactiek, leerstof, ouders, noem maar op. Gewoon een keer een kijkje nemen.
Een nieuw, verfrissend educatief tijdschrift voor ouders, verzorgers, leerkrachten en kinderen. Het tijdschrift bevat werkbladen waardoor kinderen leren onderzoeken, experimenteren, anders kijken en filosoferen. Zij leren meer over zichzelf en anderen.
Voor verrassende tips en leuke creatieve uitdagingen kun je hier terecht. Zeker de moeite van het surfen waard!