-
Lesdoelen
- De leerlingen komen meer te weten over buitenplaatsen in Utrecht.
- De leerlingen kennen het onderscheid tussen een Franse en Engelse tuininrichting.
-
Voorbereiding voor leerkracht
- Zorg dat er computers beschikbaar zijn zodat de leerlingen het een en ander kunnen opzoeken over de buitenplaats.
- Maak eventueel alvast groepjes van 3-4 personen voor opdracht 2.
- Bedenk van tevoren hoeveel tijd de leerlingen krijgen bij opdracht 2 om informatie over hun buitenplaats op te zoeken.
-
Benodigdheden
- Voldoende computers, of IPads met toegang tot internet
- Papier (A3 of A4) en potloden/pennen
Bekijk het filmpje
Annie Steengracht vertelt over hoe het was om op een buitenplaats in Utrecht op te groeien (ong. 5 min), op kasteel Sterkenburg.

Pronken
Pronken = showen om te laten zien wat je kan of wat je hebt
- Is er iets waar jij mee pronkt?
- Wat zijn de plekken waar je kan pronken? Kan je ook pronken op internet? Zo ja, hoe?
- Waarmee pronkten de eigenaren van een buitenplaats in hun tijd, denken jullie?
Nu is het tijd…
…om zelf op onderzoek uit te gaan naar de buitenplaats die jullie gaan bezoeken. Wat kunnen jullie allemaal te weten komen over Eykenstein
Bekijk onderstaande kaart (Klik op de afbeelding voor gedetailleerde versie)
“Bij erfgoed horen emoties. (Bijna) iedereen heeft er een mening over: mooi of lelijk, behouden of weggooien, troep of belangrijk… En wat we nu belangrijk vinden om te bewaren, kan later weer heel anders zijn. Elke generatie maakt en bepaalt zijn eigen erfgoed.”
WIE vindt WAT?
Of een plek, zoals de buitenplaats Eykenstein, blijft bestaan, bepalen wij met elkaar. Ingewikkeld is wel dat iedereen daar anders over kan denken. Dat hangt af van ieders situatie en belang.