Buitenplaatsen (ARCHIEF)

Verwerking en eindpresentatie

105 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op hun bezoek bij Eykenstein.
    • De leerlingen maken een presentatie waarin zij beargumenteren waarom Eykenstein wel of niet behouden moet blijven.
  • Benodigdheden
    • (Knutsel)materiaal
    • Computers (als er voor digitale verwerking wordt gekozen)

Jullie bezoek aan Landgoed Eyckenstein zit erop!

Wat vonden jullie ervan?

Was de buitenplaats zoals jullie hadden verwacht?

Hebben jullie nog iets opvallends gezien en/ of geleerd, wat je niet wist?

Daarom moet Landgoed Eyckenstein behouden blijven!.. Of niet…

Elk groepje heeft inmiddels genoeg informatie verzameld om te vertellen wat zij interessant vinden aan de buitenplaats. Wat maakt deze buitenplaats waardevol voor de omgeving? Waarom zou het behouden moeten blijven? Of juist niet…

Nu gaan jullie zelf aan de slag met een probleemstelling uit les 1. Wat als de gemeente zou besluiten om de grond van Eyckenstein te willen gebruiken als bouwgrond.

Hoe zou je de gemeente kunnen overtuigen om Eyckenstein te behouden? Of hoe kan je voorstanders van het behoud van Eykenstein overtuigen dat de buitenplaats moet plaatsmaken voor woningen. Dat kan natuurlijk ook!…

  • Buitenplaats of bouwplaats?

    Maak met je groepje van les 2 een gave presentatie waarin jullie laten zien waarom Landgoed Eyckensten al dan niet behouden moet blijven.

    Hoe jullie presentatie eruit komt te zien, kunnen jullie zelf bepalen:

    • Maak een poster waarop je jullie mening toelicht. Jullie kunnen plaatjes knippen en plakken en teksten erop schrijven.
    • Schrijf een blog of maak een vlog waarin jullie vertellen waarom Landgoed Eyckenstein wel of niet behouden moet blijven.
    • Schrijf een advies of maak een powerpoint presentatie over waarom de buitenplaats zou moeten blijven en wat jullie er bijzonder aan vinden. Of waarom de buitenplaats plaats moet maken voor woningen.

Eindpresentatie

Iedereen klaar? Presenteer dan om de beurt aan de klas.