Nieuws
september 8
2022

Wie wil er in de boom?

Kinderboekenfeest!

Het thema van dit jaar is Gi-Ga-Groen. En daarom hebben theatermakers Jorn Laponder en Maghen Leidelmeijer een leuke, voor elk team makkelijk uit te voeren en aan te passen theateract bedacht: een goed gesprek tussen een boom en een projectontwikkelaar voor een nieuw winkelcentrum. Al tijdens het bekijken van deze openingsact beginnen leerkrachten rollen te verdelen voor hun eigen team: “Wie wil er in de boom?”

Ook de door Jeroen Schipper geschreven en live gezongen Kinderboekenfeestliedjes vielen in de smaak. Er werd meteen meegeklapt en gezongen. Toen Jeroen liet zien dat 123ZING online een tutorial ter beschikking stelt voor het bijbehorende dansje ging een zucht van verlichting door de zaal: “Dat kennen ze al voor wij het opzetten.”

Eyeopeners

Ook de workshops worden meteen vertaald naar wat de leerkrachten er zelf mee kunnen in de klas. Het enige wat de vakleerkrachten hoeven te doen is hen de ogen te openen voor mogelijkheden die ze zelf soms over het hoofd zien. Zo liet Müzeyyen Colak-Uysal hen zien hoe je kinderen kunt triggeren om buiten de gebaande paadjes te gaan bij het uitkiezen van een boek. Ze had de boeken uit het boekenpakket ingepakt, las de eerste zin eruit voor en gaf een aantal hashtags: Spanning, jungle, vliegtuig, crash… De aanwezige leerkrachten waren er van overtuigd dat dit boek op deze manier door veel meer jongens gekozen zou worden dan wanneer het gewoon in de kast zou staan.

Ook de opmerking van vakdocent theater Maghen Leidelmeijer dat je de helft van de klas ook naar ‘De wolf en de schapen’ kunt laten kijken was een eyeopener voor veel leerkrachten. “Het is ook spannend om te zien”, vertelt ze. “En bovendien hebben de kijkers ook een rol. Als je als wolf als enige bent geblinddoekt dan voel je je kwetsbaar. De kijkers kunnen voor de wolf zorgen. Daarmee hebben ze zelf ook een actieve rol in het spel.”

Verstilling

De uren die de leerkrachten in het Kinderboekenfeest investeren betalen zich driedubbel terug. Allereerst gaan ze naar huis met een hoofd vol ideeën voor een leuke openingsact en activiteiten op hun school rondom het thema GiGaGroen. Daar komen bij: een kant en klaar boekenpakket én praktische tips voor bevordering van leesplezier.

Daarnaast hebben zij hun didactische vaardigheden op het gebied van de kunstvakken vergroot. Ze deden niet alleen ideeën op voor de Kinderboekenweek. De tips die ze kregen kunnen ze inzetten in hun hele lesprogramma. Tips als: “Ik hou ervan als dingen fout gaan. Soms leg ik bewust te weinig uit aan leerlingen, want dan gaan ze vragen stellen en raken betrokken.” of: “Luister eens naar dit liedje en bedenk welke activiteit je daar in jouw klas aan kunt koppelen” of: “Als je kinderen vraagt om ieder voor zich buiten iets te gaan zoeken, dan bereik je een soort verstilling en focus en zet je meteen hun verbeeldingskracht aan.” zijn niet alleen handig in de Kinderboekenweek, maar kun je het hele schooljaar door gebruiken!

Dat was leuk! Volgend jaar weer?