Nieuws
september 7
2023

Welkom bij mij thuis

Kinderboekenfeest 2023

Begin oktober is het weer Kinderboekenweek, dit jaar met het thema ‘Bij mij thuis’. Op 6 september werden leerkrachten van groep 1 t/m 8 door Kunst Centraal ondergedompeld in dit thema, waarbij ze concrete ideeën kregen voor een creatieve Kinderboekenweek op school.

Beide bijeenkomsten zijn volgeboekt op de warme woensdagmiddag en -avond. We beginnen in de centrale hal; iedereen kijkt en luistert aandachtig terwijl theatermakers Jorn Laponder en Rick Snelderwaard de openingsact opvoeren. Ze onderzoeken hoe het er bij andere mensen thuis aan toe gaat. Ze bezoeken buurvrouw Ari in Suriname (waar je altijd je schoenen uit doet als je binnen komt) en Jasmijn op de woonboot in Amsterdam (waar het weleens wiebelt door het water). En wist je dat je niet per se in je huis hoeft te zijn om je thuis te voelen?

Jeroen Schipper, maker van het Kinderboekenweeklied van 123Zing, zingt en hij geeft suggesties om het lied met de hele school het lied te kunnen presenteren. Iedereen zingt en beweegt mee: ‘Welkom bij mij. Bij mij! Welkom bij mij, bij mij thuis!’

Vervolgens splitst de groep op, iedere deelnemer volgt twee workshops met concrete ideeën voor een creatieve verwerking van het thema in hun lessen:

Jeroen Schipper zingt het Kinderboekenweeklied
Vertel eens

Müzeyyen Çolak-Uysal is mediaconsulent bij de Bibliotheek Utrecht. Tijdens haar workshop geeft ze tips over leesplezier en -bevordering bij de boeken uit het boekenpakket. Ze toont en vertelt over de uitspraak van schrijver Aidan Chambers: je weet pas wat je van een boek vindt, als je erover hebt gepraat. Want ‘het is belangrijk dat leerlingen leren te vertellen over hun boek’. En ‘meertaligheid is geen taalachterstand maar taalbevordering!’

Geluiden bij mij thuis

Jeroen Schipper geeft tijdens de muziekworkshop tips over geluiden en ritmes in de klas. Hij voert opdrachten uit met de leerkrachten: ‘Doe de geluiden in huis na. En doe ze na op de hip-hopbeat, of in canon! Hoe klinkt de bel? En snurken? De wasmachine? Of de trap oplopen? En welk instrument past daar het beste bij? Het is belangrijk om aangezet te worden tot nadenken.’

Kijk & vertel

‘Filmeducatie, waar denken jullie dan aan?’ Lukas van der Starre van Filmhub Midden zet de deelnemers aan het denken. Hij geeft tips over hoe leerlingen in de klas actief en kritisch kunnen kijken, onderzoeken en reflecteren op film. Want waar gaat een film eigenlijk over? Ze reflecteren op een korte documentaire en bespreken hoe ze dit mee kunnen nemen in de Kinderboekenweek. Lukas wijst hen op vijftien korte documentaires die passen bij het thema en die ze direct kunnen gebruiken in de klas.

Wat is thuis?

Dan is het tijd voor theater. Theatermaker Jorn Laponder en de deelnemers voeren opdrachten uit zoals bewegende standbeelden, van rollen veranderen en improvisatie. Met rustige muziek op de achtergrond beelden ze uit wat ze doen als ze thuis komen: de jas ophangen, naar de wc gaan, de kat en de cavia eten geven en de kinderen knuffelen. ‘Kijk naar de ander, wat valt je op? Doet hij of zij iets anders dan wat jij doet?’ Tijdens de improvisatie-opdracht bellen ze aan bij buren en spelen ze verschillende rollen. Jorn geeft tips over de uitvoering en samenwerking met leerlingen in de klas.

De leerkrachten vertrokken met een kant-en-klaar boekenpakket én een hoofd vol praktische tips voor de bevordering van leesplezier. Het was een succes! Volgend jaar weer!