Nieuws
januari 26
2023

Primair onderwijs

Een lesje ‘spelen voor leerkrachten’

Op 19 januari vond in Odijk de bijeenkomst Spelenderwijs plaats. Leerkrachten en cultuurcoördinatoren uit het primair onderwijs lieten zich inspireren door middel van spelend leren. Want wat zegt de wetenschap over spelend leren?

Van tevoren zochten Jos Bol en Angelique Groen van Kunst Centraal naar wat wetenschappers, pedagogen, onderwijskundigen en filosofen over dit onderwerp hebben gezegd. Tijdens de inleiding op het thema van die middag vertaalden ze in een tweegesprek die uitspraken naar ‘gewonemensentaal’, en gaven ze voorbeelden uit de praktijk. Als aanvulling mochten ook de deelnemers voorbeelden aandragen van spelend leren uit hun eigen praktijk.

De quotes – met hun ‘vertalingen’ – staan onder aan deze pagina.

Spelenderwijs

De deelnemers gingen daarna aan de slag met muziek en rekenen onder leiding van Niek Idelenburg van Holland Opera. Hierna kon iedereen drie korte workshops volgen: ‘Dans en ruimtelijke oriëntatie’ door Maartje Man, ‘Drama en taal’ met Mayon van der Klei, en ‘Kunst, techniek en wetenschap’ met Kika Brinkman.

De middag eindigde met buitenspelen onder leiding van Nienke van der Berg op het inspirerende speelplein van Basisschool De Vonk in Odijk, waar wij die middag te gast waren.

Enkele quotes over ‘spelend leren’ die ter sprake kwamen:

Spel bereidt het brein voor op het maken van de juiste keuzes in een onvoorspelbare omgeving. – Prof. dr. Louk Vanderschuren, Universiteit Utrecht
Dus in spel leer je omgaan met een werkelijkheid die altijd verandert!

Als je een kind iets leert, ontneem je zijn kans voor altijd om het te ontdekken. – Piaget
Door ontdekkend te leren kun je iets veel beter onthouden … Herkennen jullie dat?

En dan kom je erachter dat je in de zandbak per saldo meer hebt geleerd dan op de universiteit. – Loesje
Dus: in ieder lokaal een zandbak. Of nog beter: buitenonderwijs!

De mens is pas volledig mens, wanneer hij speelt!
Friedrich Schiller