Nieuws
januari 17
2023

Voortgezet onderwijs

Terugblik Klasse-Labs 2022

Na een periode van voorbereiding is het eindelijk zover: de tachtig leerlingen van de Rientjes Mavo zoeken antwoorden op hun onderzoeksvragen in muziek, theater en dans.

Twee lablessen en een voorbereidende workshop gingen vooraf aan de uitvoeringsdag van Klasse-Labs op 22 december 2022. Als het eindelijk zover is, staan er drie brugklassen van de Rientjes Mavo in Maarssen te trappelen om de bus in te stappen en te beginnen aan de dag waarop ze antwoord krijgen op de door hun gekozen onderzoeksvraag. De bus zet ze af bij de Tigers Gym in Utrecht. Hier gaan de leerlingen de hele dag met kunstenaars aan de slag en werken ze toe naar de eindpresentatie. Zo gaan ze hun medeleerlingen laten zien hoe ze antwoord geven op hun eigen vraag. Enkele weken voor de uitvoeringsdag zijn de vragen van de leerlingen voorgelegd aan een denktank. Kunstenaars uit verschillende vakgebieden hebben zich gebogen over de sportieve onderzoeksvragen van de leerlingen van de Rientjes Mavo. Daarmee zijn ze aan de slag gegaan om er vanuit muziek, theater en dans een kunstzinnige draai aan te geven.

Klasse-Labs
© Marieke Duijsters
Kun je een teamsport beoefenen zonder elkaar te zien of te horen?

De dag van de waarheid is aangebroken. “Kun je muziek maken met sportgeluiden?” is de eerste vraag. Daar weten muziekproducer Riëndy en rapper Sean wel raad mee. Samen met de leerlingen nemen ze sportgeluiden op en creëren ze een unieke beat in bandlab.
Voor de tweede vraag “Kun je een balsport beoefenen zonder bal?” schieten Patrick en Carl van dansgroep ISH te hulp. Samen met de leerlingen vertalen ze de vraag naar een strakke choreografie. Daarna laten de leerlingen elkaar met denkbeeldige ballen alle hoeken van het veld zien met een heuse dansbattle.
De derde vraag “Kun je een teamsport beoefenen zonder elkaar te zien of horen?” past perfect in het straatje van theatergezelschap Schweigman&, die met zijn nieuwste voorstelling volop de zintuigen van hun publiek inzetten.

© Marieke Duijsters

Theatermaker Rachel ontneemt de leerlingen hun zicht en gehoor door ze te blinddoeken en koptelefoons op te zetten. Gezamenlijk ontwikkelen ze vanuit theatrale oefeningen een nieuw sportief spel waarin samenwerking centraal staat.

Trots laten de leerlingen aan elkaar zien wat ze hebben gemaakt en gedaan, en hoe dat een antwoord is op hun vraag. Met een toffe beat op zak, gave dansmoves in het arsenaal en een uniek spel in de koker keren de ruim tachtig leerlingen aan het eind van de middag terug naar Maarssen. De projectperiode Klasse-Labs is hiermee succesvol afgesloten!

Klasse-Labs
© Marieke Duijsters

Wil je ook een keer een Klasse-Labs doen met je leerlingen? Of benieuwd naar wat het project precies inhoud? Neem contact op via vo@kunstcentraal.nl. Je kunt ook direct met onze projectleider Mariska de Wit contact opnemen via mariska.de.wit@kunstcentraal.nl.