Nieuws
oktober 5
2021

Terugblik Kermis op de basis

Voortgezet Onderwijs

Een groter contrast is bijna niet denkbaar. Vliegbasis Soesterberg is vooral natuur, rust en ruimte. Maar stap je de gigantische vliegtuighangar van Dropstuff binnen, dan word je bijna verblind door lichtjes, vrolijke, primaire kleuren en kermisattracties zoals een draaimolen en botsautootjes. Op 30 september gingen we met vo-docenten en collega’s van culturele instellingen naar de Koude Kermis. Alle kermisattracties zijn omgebouwd tot kunstinstallaties. Verbonden met nieuwe technologische mogelijkheden en cultureel erfgoed. Gijs ten Cate van DROPSTUFF vertelde ons over alle installaties en gaf ons ruimte om na te denken wat we hier in de klas mee kunnen doen.

Zo is de draaimolen omgedoopt tot ‘Carnaval des Moutons’ en een ode aan de zootroop. Dit is een van de eerste apparaten (1834) waarmee de magie van bewegend beeld werd gecreëerd. Als de draaimolen start komt, met een Augmented Reality-bril op, een zootroop tot leven. Maar er is nog een extra laag aan de werkelijkheid toegevoegd en die kun je zelf beïnvloeden door je vingers bij elkaar te knijpen. Een mooi voorbeeld van Mixed Reality. Voor de installatie is gezocht naar een combinatie van oude zootroop-kaarten uit de collectie van het Eye Filmmuseum en één van de nieuwste technologieën. Leuk was dat Wendy Mulderij van het Openbaar Lyceum Zeist liet zien dat zij de zootroop al in haar lessen inzet. Ze gebruikt hiervoor een platenspeler en een stroboscoop.

In de installatie ‘Tijdreizigers’, een rode Fiat Panda, speel je de game ‘Vakantie Racer’. De achterbank ligt vol met vakantieattributen, doel van de reis is Frankrijk. Op een scherm zie je het parcours dat je zo snel mogelijk moet afleggen. Maar in de auto kom je allerlei problemen tegen die je moet oplossen, zoals file, autopech en alcoholcontrole. Anders kun je niet verder. Hierdoor wordt het ook een soort escaperoom. Alles wordt ingeleid met toepasselijke, historische filmpjes uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

‘Tijdreizigers’ was een mooi bruggetje naar de workshop Game Design. Aan de hand van een vragenlijst en heel veel magnetische zwart wit afbeeldingen gingen we in twee groepjes aan de slag met de basisprincipes van een game. Wat is het doel van de game? Welke obstakels komt de speler tegen? Hoe win je extra punten? Bijzonder om te zien dat er twee heel verschillende ontwerpen uitkwamen. En om te merken hoe veel je leert van de nabespreking en dus van elkaar.

Doel van ons bezoek was docenten te inspireren met kunst en technologie op deze bijzondere plek. Dat is duidelijk gelukt. Iedereen was erg enthousiast en we hoorden dat docenten zeker terugkomen met hun leerlingen!

Lees meer over de Koude Kermis van DROPSTUFF.

© Anna van Kooij

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op!

Mariska de Wit
Projectleider
E-mail