Nieuws
april 8
2022

Terugblik Creatieve code 17 & 31 maart

Kunst & Technologie, wat moet je je daar nou bij voorstellen? En wat kun je ermee in de klas? Met die vragen kwamen VO docenten met verschillende achtergronden bijeen voor twee trainingen van De Creatieve Code van MU Hybrid Art House, samen met Creative Coding Utrecht.

Fotografie Marieke Duijsters

In de eerste bijeenkomst gingen we samen verkennen wat Kunst & Technologie allemaal kan zijn: van kunstenaars die robots programmeren tot een interactieve installatie die ‘het internet’ verbeeldt.  Dat laat ook gelijk de diversiteit zien van een mogelijke aanpak in de klas: je kunt natuurlijk met je leerlingen creatief gaan programmeren in een visuele programmeertaal zoals Processing (zie de les De Microbe Kweektuin).

Fotografie Marieke Duijsters

Je kunt kunst ook gebruiken als gespreksstarter of als ingreep: door vervreemding en de kunstenaarsblik zien leerlingen hun alledaagse gebruik van technologie met een andere, kritische blik (zie de les Ourspace).

Fotografie Marieke Duijsters

In de tweede bijeenkomst was er tijd voor persoonlijke afstemming: waar wil je als docent naartoe? Wat kun je gebruiken in je les? Met nog meer lesvoorbeelden voor het VO – zoals Her-Story over inclusiviteit & design en Zoom in on Technology over verschillende belangrijke ontwikkelingen in tech – sloten we de training af.

Fotografie Marieke Duijsters

Geïnspireerd met allerlei lesvoorbeelden en werken van kunstenaars op zak kunnen de docenten zélf aan de slag. Succes!