Nieuws
maart 15
2024

Primair onderwijs

Levende geschiedenis met Peter Peper in Leersum

In de theaterzaal van cultuurcentrum De Binder in Leersum lopen een dame met een pruik van keukenrollen en een piraat met de naam Peter Peper op het podium. De wethouder en de kinderen kijken naar hen én naar het scherm achter hen, waarop prachtige beelden worden geprojecteerd met behulp van een mini-decor en een camera.
Yalan Lips en Milan Schleijpen in 'Peter Peper'

In de zaal zit wethouder Karin Oyevaar van de gemeente Utrechtse Heuvelrug naar de voorstelling te kijken, samen met de kinderen uit de groepen 5 en 6 van de basisscholen uit de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Voor hen is dit muzikale jeugdtheater bedoeld, en Oyevaar is deze keer uitgenodigd om met eigen ogen te zien hoe Kunst Centraal cultuureducatie aanpakt. Door deze voorstelling gaat de geschiedenis leven, vindt de wethouder. Inderdaad, de figuur van Peter Peper is historisch, en het verhaal dat hier wordt verbeeld, berust grotendeels op feiten. Dat maakt dit theaterstuk bijzonder geschikt voor creatieve en geschiedenisleerdoelen. En zo vormt het een startpunt voor het creëren van een groter bewustzijn over het koloniale verleden. Dat werd ook duidelijk in het nagesprek met de acteurs, waarbij ook de directeur en de cultuurcoördinator van CBS De Uilenburcht aanwezig waren. Volgens hen geeft ‘Peter Peper’ de leerkrachten handvatten voor het gesprek over de complexe koloniale geschiedenis.

Terug naar het podium. Acteurs Milan Schleijpen en Yalan Lips willen een rijsttafel maken uit het receptenboekje van de oma van Milan. Zij heeft in toenmalig Nederlands Indië gewoond, en Milan heeft nu haar boekje in bezit. Maar voor dit gerecht ontbreken er nog een paar ingrediënten. Met de hulp van piraat Peter Peper gaan ze op het Indonesische eiland Banda op zoek naar de benodigde specerijen, en schetsen spelenderwijs een beeld van de VOC en het koloniale verleden van Nederland.

Het decor van de voorstelling Peter Peper

Naast acteerwerk en zang creëren de spelers met een camera een real-time projectie van hun poppenspel op een scherm, met behulp van een gedetailleerd decor op kleine schaal. Na de voorstelling mogen de kinderen het decor van dichtbij bekijken, waar de wethouder ook graag gebruik van maakt.