Nieuws
juni 30
2022

Over micro:bits en stop motion

Maak het met Mediakunst

Wat kun je met nieuwe technieken als virtual reality, augmented reality en micro:bits in het cultuuronderwijs? Vanaf 2019 hebben diverse scholen in de provincie Utrecht dit onderzocht. Er ontstonden prachtige projecten en er werden goede inzichten opgedaan.

In het project ‘Maak het met Mediakunst’ experimenteren mediakunstenaars in samenwerking met leerkrachten met als doel leerlingen de creatieve mogelijkheden te laten ontdekken van nieuwe digitale technieken. Aan het project namen 6 scholen deel: de Martin Luther Kingschool, Vroonestein, De Werveling, De Vleugel, Wereldkidz De Kievit en de Da Costaschool. Behalve resultaten leverde het project inzichten op.

Je hebt eerst vaardigheden nodig en pas daarna kun je daar creatief mee zijn.
Hinke Breimer, projectleider Maak het met Mediakunst

Op de Martin Luther Kingschool in Maartensdijk maakten de leerlingen een stop motion filmpje. Ze gebruikten daarvoor een app op de iPad. Dat was best nog even oefenen. Mediakunstdocente Gillian Jones vertelt: “Er was één groepje dat als thema de seizoenen had gekozen. Zij hadden een rond figuurtje gekleid dat zij wilden laten rollen langs allemaal getekende achtergronden die als een lange strook seizoenen langs kwamen. Ze liepen daar eerst helemaal mee vast, maar hebben gaandeweg toen ze de app steeds beter gingen begrijpen oplossingen bedacht om toch te kunnen maken wat zij in hun hoofd hadden.”

Zo'n project zet echt nieuwe luikjes open.
Karlijn Verstappen, mediakunstdocent

Twist a bit

Op Vroonestein in Nieuwegein hebben mediakunstdocent Carlijn Verstappen en dansdocent Valerie Luijten een project gemaakt dat een combinatie was van dans en Micro:Bits, kleine computertjes die je met een chromebook of iPad kunt programmeren. Carlijn vertelt: “Wij hadden bedacht om er een soort eigentijdse variant van Twister van te maken waarbij de leerlingen de Micro:Bits een geluid lieten maken en dat de geluiden hen van kleur naar kleur lieten bewegen. Zowel de leerlingen als de leerkrachten waren razend enthousiast. Leerkrachten zeiden: “Deze connectie hadden we nooit zelf gemaakt”. Nu heeft een vader Micro:Bits aan de school gegeven en gaan ze daar verder mee.”

Bedenk niet iets nieuws, maar sluit aan op wat er al is
Arjan Gunst, videomaker

Videodocent Arjan Gunst en beeldend docente Joan Wamsteker hebben voor De Werveling in Soest een project gemaakt waarin Augmented Reality is gecombineerde met beeldend. Arjan vertelt: “De leerlingen hadden net een project afgerond waarin zijn tijdschriften hadden gemaakt over dieren. Ze wisten dus al heel veel over dieren. Joan heeft daarom met hen dieren gekleid en ik heb hen geleerd hoe zij met de Halo-app op de iPad een eigen QR-code kunnen creëren om de informatie die zij wisten over dit dier te koppelen aan dit kleiwerk. We legden een extra digitale laag over iets wat er al was.”

Neem de tijd om instructie te geven
Hanneke van der Linden, mediakunstdocent

Animatiedocent Hanneke van der Linden en beeldend docent Gineke Otter maakten samen met de leerlingen van De Vleugel in Nieuwegein in één dag een filmpje over de school. Hanneke vertelt: “Er was één filmdag om alles in te doen. Vooraf was er wel een brainstorm geweest met leerlingen en daar was als thema uit gekomen: De Vleugel vliegt! Als voorbereiding had ik een storyboard gemaakt. Dat hing ik op in een centrale plek op school zodat iedereen daar steeds op kon kijken. Er waren zes groepjes die ieder hun eigen taak hadden en vier vakdocenten om de groepjes te begeleiden. Doordat er aan het eind van de dag ook echt iets moest liggen was er weinig tijd om instructie te geven. En dat was jammer, want daardoor werd het ook een beetje chaos.”

Zie het als een game: je leert iedere keer als je het volgende level niet haalt
Jeroen van Schie, erfgoedconsulent

Hans de Wolf begeleidde een klas van vijf leerlingen van Wereldkidz De Kievit in Maartensdijk om voor hun afscheid van de school een stop motion animatiefilmpje te maken. Hij had hier 8 lessen de tijd voor en kon stap voor stap met de leerlingen aan de slag. Hij vertelt: “Ze wilden graag dat het filmpje over de nacht ging dat zij zelf in de school sliepen. Doordat we tijd hadden kon ieder kind eerst een avatar van zichzelf kleien. Daarna zijn we in de gymzaal waar ze sliepen gaan kijken en hebben we daar een decor van gemaakt. We zijn nu bezig aan de soundtrack. Ook die maken we zelf met xylofoons. Gedurende het proces lopen kinderen maar ook jij als vakdocent voortdurend aan tegen dingen die niet doen wat je verwacht. De apparatuur werkt niet, bestanden zijn kwijt, het systeem van de school werkt niet voor wat jij wilt.” Maar die frustratie is een deel van de fun bij mediakunst. Juist zo kom je tot creatieve oplossingen.

Lang leve de associatieles!
Jeroen van Schie, erfgoedconsulent

Altijd onderweg

Jeroen van Schie, erfgoedconsulent van Landschap Erfgoed Utrecht, en Arjan Gunst werkten met de leerlingen van de Da Costaschool in Soest aan een combinatieproject van erfgoed en Virtual Reality. In de brainstorm gaven de leerlingen aan dat ze zich wilden verdiepen in het thema ‘Altijd onderweg’. Met een app op de iPad ontwierpen de leerlingen hun eigen virtuele stad. Jeroen vertelt: “We hebben niet alleen stil gestaan bij de techniek van de app, maar ook ruim de tijd genomen om hun verbeelding aan te zetten met een fantastische associatieles. Dat leverde enorm mooie gesprekken op en hielp de kinderen om bij de tweede les echt meteen aan de slag te gaan.”

Kunst Centraal gaat uit het project lessuggesties destilleren die zij ook kan delen met de scholen die niet deelnamen aan het project. Want één ding staat boven alles: mediakunst is een hele fijne ingang om met kinderen creatief werk te maken!

Maak het met Mediakunst is een meerjarig project dat tot stand kwam met subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie.