Primair onderwijs
Op zoek naar identiteit in IJsselsteins Muziektheater
‘Beste minister-president van Nederland. Ik ben kwaad.’ De wethouder luistert aandachtig naar de woorden die Nino op het podium voorleest. De beschikking die buurman Ali heeft gekregen, schiet Nino in het verkeerde keelgat. Ze schrijft een boze brief aan de premier.
Samen met de groepen 7 en 8 van een aantal Lopikse scholen bekijkt Gerrit Spelt, wethouder en tweede locoburgemeester van de gemeente Lopik, de voorstelling ‘Ali en Nino’ van theatergroep Raaf. Spelt ging met de scholieren mee om te zien hoe kunsteducatie in de praktijk werkt. De voorstelling in theater Pantalone in IJsselstein maakt deel uit van het Kunstmenu van Kunst Centraal, die deze presentatie op poten heeft gezet.
De muziektheatervoorstelling van Raaf gaat over de zoektocht naar identiteit. Hoe overbrug je culturele verschillen, en wat betekent het om je ergens thuis te voelen? De oosterse Ali en de westerse Nino zijn dikke vrienden, totdat een van de twee gedwongen wordt Nederland te verlaten. De voorstelling viel in de smaak bij de bezoekers: ‘We kunnen als school alleen nooit zulke kwalitatief goede voorstellingen en cultuurprojecten organiseren.’
Het Kunstmenu van Kunst Centraal laat leerlingen in de loop van de acht jaar dat ze op de basisschool zitten professionele kunst beleven. Ze maken daarbij kennis met verschillende disciplines zoals theater, dans en beeldende kunst.