Mark Mieras over hoopvol onderwijs
Kunst- en cultuuronderwijs creëert hoop door andere vaardigheden aan te spreken dan rekenen en taal, waardoor kansenongelijkheid vermindert. Dat blijkt uit een uitgebreid literatuuronderzoek van Mark Mieras. Francine van der Wiel interviewde de wetenschapsjournalist voor de Cultuurkrant van LKCA.
Een opvallende conclusie uit het literatuuronderzoek van Mieras: kinderen die naar scholen gingen waar cultuureducatie serieus wordt genomen, hadden veel vaker een goede, professionele carrière, dan kinderen die naar een ‘gewone’ school gingen. Kunst- en cultuureducatie kan daarom de kloof tussen kinderen uit lagere en hogere sociaal-economische klassen helpen dichten. Want door meer op het proces en het initiatief en creatief vermogen van kinderen te sturen, dan op het toetsbare resultaat, maakt kinderen kansrijker.
Alles begint bij de docent die voor de klas staat. Leerkrachten, die vastzitten in een systeem van vaste methoden en eindtermen met weinig ruimte voor hun vakbekwaamheid. Het is belangrijk docenten weer vitaal voor de klas te krijgen door meer ruimte te geven voor hun inspiratie en de nieuwsgierigheid van leerlingen. Lees hier het volledige interview uit Cultuurkrant 31 van LKCA.
Schrijf je nu in voor bijeenkomsten met Mark Mieras!
Kunst Centraal heeft Mark Mieras weten te strikken voor een aantal online bijeenkomsten, waarin hij graag zijn inzichten met ons deelt! Op dinsdag 4 februari voor directeuren en op donderdag 6 februari voor cultuurcoördinatoren uit het primair onderwijs. Op dinsdag 11 februari is de bijeenkomst speciaal voor het voortgezet onderwijs. Bekijk het programma en schrijf je snel in!