Nieuws
januari 28
2022

Kijken, denken en verwoorden

Op 25 en 26 januari vond de workshop Kijken, denken en verwoorden plaats met Kunst Centraal’s Angelique Groen en schrijvers Annemarie van den Brink en Trea Scholten van Tools voor taal. Het kijken naar afbeeldingen uit de kunst, erfgoed voorwerpen, fotografie, leer- en prentenboeken kan de aanzet zijn tot creatief schrijven en nog veel meer. De verschillende mogelijkheden daartoe stonden centraal.
Angelique Groen en Annemarie van den Brink
Wat is het toch leuk samen creatief te zijn!
Marian

Kijk- en schrijfopdrachten

Met behulp van kijkvragen van afwisselend Angelique, Annemarie, Mieke Heurneman (Landschap Erfgoed Utrecht) en Trea Scholten lag de focus op het waarnemen en werd tegelijkertijd de verbeelding geprikkeld.

Voor de onderbouw schreven we trioletten (familie van de rondeel) bij het schilderij Bonaventure Island van Palmer C. Hayden. Aan de hand vanuit gerichte kijk- en denkvragen vanuit Visual Thinking Strategies (Wat gebeurt hier?, Waaraan zie je dat? Wat kunnen we nog meer ontdekken? Waar zou je willen zitten in dit schilderij en wat ervaar je dan met al je zintuigen?) keken de workshopdeelnemers naar de voorstelling en zetten ze hun verbeeldingskracht aan. Dat was de basis van waaruit ze verder inzoomden en associeerden en zo tot zinnen kwamen over wat ze op deze plek in het schilderij zagen, hoorden en voelden. Het leverde verrassende, verfrissende en ontroerende poëzie op.

Voor groep 5 en 6 bedachten we Briefgeheimen. Eerst werden er vanuit beeldend vragen gesteld. Er werd volop geassocieerd en dat maakte dat iedereen al ‘aan’ stond voor de creatieve schrijfopdracht. Iedereen bedacht een personage die om een dringende reden ergens naartoe moest. Maar, er was ook een geheim en dat werd gedeeld in een brief. De brief werd in een vrolijke of droevige stijl geschreven en we lazen er een aantal voor. En zo gebeurde het dat een oude kaart van Utrecht ineens een stad werd waar het krioelde van list, bedrog en liefde.

Ondanks het digitale was de positieve energie van samen creëren voelbaar.
Esther

Met deze inspiratie gingen Annemarie en Trea (Tools voor Taal) verder met schrijfopdrachten waardoor de leerkrachten zelf konden ervaren tot welke mooie verhalen, gedichten of een groeps-triolet je gezamenlijk kan komen. Deze keer deelden alle deelnemers hun zin over de geluiden aan zee in de chatfunctie. Zo spoelde er vanzelf ware zeepoëzie onze laptops binnen, poëzie vol herhaling en alliteratie van krijsen en klotsen.

De middag leidde tot de mooiste verhalen!

De tools om direct enthousiast aan de slag te gaan. Het is laagdrempelig! Ik ga het meteen morgen bij Aardrijkskunde toepassen.
Helga