Nieuws
januari 27
2022

Inspiratiebijeenkomst Anders Denken

18 januari vond de online inspiratiebijeenkomst ‘Anders denken’ plaats, via een livestream vanuit Theater Aan de Slinger. Onder andere wetenschapsjournalist Mark Mieras en breakdancer/inspirator Redouan spraken over het belang van kunst en kunsteducatie. Gedeputeerde Rob van Muilekom sloot de bijeenkomst af en gaf tegelijk het startschot voor de viering van het 20 jarig jubileum van Kunst Centraal.  

Spelen is leren

Volgens Mark Mieras is leren een speels proces waarin je hersenen voortdurend bezig zijn met verwachtingen en verrassingen. Er zijn een aantal zaken belangrijk om beter te kunnen leren:

“Het allerbelangrijkste wat een leerkracht een leerling dus kan leren, is om te durven.  En dat is waar kunsteducatie over gaat. Kunsteducatie is uitdagend, is niet de gemakkelijke weg zoeken.

Ieder kind is van nature nieuwsgierig, wil plezier maken, staat open voor spel, experiment en verassingen. Dat plezier en leren niet samengaan is een groot misverstand. Je moet dus niet vrijdagmiddag afsluiten met kunst, maar je zou er maandagochtend mee moeten beginnen om de hersens in de toestand te zetten van optimaal leren. “

Anders zijn is een kracht

Redouan groeide op met de nadruk op leven met hulpmiddelen, terwijl hij het liefste net zo wilde zijn als zijn klasgenootjes. Tijdens de middelbare schooltijd ging zich focussen op mogelijkheden in plaats van beperkingen. Hij kwam bij toeval in aanraking met breakdance. Zijn leraar vertelde hem dat juist bij breakdance niemand hetzelfde moet zijn. Je moet juist op zoek naar je eigen stijl en je eigen manier van bewegen.

Alles is mogelijk, zolang je voor jezelf maar geen excuus creëert.
Danser/inspirator Redouan

Redouan leerde om dingen op zijn eigen manier te proberen en dat er ruimte is om te falen. Dat resulteerde in het begin in veel vallen en opstaan, maar mondde uit in een professionele danscarrière. In dansen vond hij zijn identiteit, iets waarin hij helemaal zichzelf kon zijn. Het liet hem zien dat verschillen ertoe doen.

Het helpt iedereen om te groeien en zelfvertrouwen te krijgen

Een panel, bestaande uit Sjoera Francken, directeur De Trekvogel IJsselstein, Dick Loyee, rector-bestuurder College de Heemlanden en ’t Houtens en Michael Hildering, Alumnus HKU Kunst & Economie, beantwoordden vragen over cultuureducatie op school, zoals: ‘wie zorgt er voor goede cultuureducatie?’ en ‘Waarmee zorg je voor goede cultuureducatie op school’?

Van kunstvakdocent tot leerling, unaniem antwoordde het panel dat iedereen belangrijk is bij goede cultuureducatie. Sjoera: “Maar de directeur moet de verantwoordelijkheid pakken, samen met de cultuurcoördinator.”

Op de vraag wat we kunnen doen om het besef van het belang van kunst en cultuur in de samenleving te vergroten antwoordde Dick: “Het is belangrijk dat het van het soms toch elitaire karakter af moet. Kunst is overal, ook in kleine dingen op straat.”

Culturele basisvaardigheden zijn belangrijk

Gedeputeerde Rob van Muilekom sloot de bijeenkomst af. Hij sprak over de rol van kunsteducatie en van Kunst Centraal in de provincie Utrecht. “Culturele basisvaardigheden zijn zo belangrijk, omdat je daarmee competenties, vaardigheden en strategieën ontwikkelt die je helpen deel te nemen in de maatschappij. Als provincie zijn we heel blij met Kunst Centraal, omdat zij veel kinderen laat kennis maken met cultuur en de creatieve ontwikkeling stimuleert.”

Jubileum

Rob van Muilekom gaf tevens het startschot voor de viering van het 20-jarig jubileum van Kunst Centraal, waar deze bijeenkomst onderdeel van is. Een ander onderdeel van de jubileumviering is een creatief vakantiedoeboek voor leerlingen. Deze wordt in juni bij alle scholen uit het werkgebied van Kunst Centraal bezorgd. Ook maakt Kunst Centraal een podcast over de waarde van cultuureducatie.

De hele bijeenkomst terugzien?

Bijeenkomst Anders Denken