Nieuws
maart 28
2023

Primair onderwijs

Het hart van de vlam

Vuur voor cultuur 2023

Op woensdag 22 maart vond de bijeenkomst Vuur voor Cultuur plaats op de historische locatie Castellum Hoge Woerd. Leerkrachten en directeuren werden geïnspireerd rond het thema: hoe geef je het creatieve vuur door en hoe vertel je jouw verhaal?

Foto’s: Marieke Duijsters

Castellum Hoge Woerd

Staand in een grote kring opende Hilde van Tol (hoofd kunsteducatie Kunst Centraal) en dhr. Van Muilekom (gedeputeerde provincie Utrecht) de bijeenkomst met een betrokken betoog over het belang van cultuureducatie.

Het gaat om de kinderen, het zou net zo belangrijk moeten zijn als alle andere vakken; ze leren zo veel door met kunst en cultuur bezig te zijn!

De leerlingen van basisschool de Velduil lieten het publiek genieten van een spetterend dansoptreden, ontstaan vanuit het CmK dansprogramma in Houten. Na een energieke muzikale opwarming door Rohan Poldervaart ging de groep in vijf workshops uit elkaar.

Knap hoe Kunst Centraal telkens weer met nieuwe verrassende technieken, disciplines en docenten weet te komen.

De keuze uit de verschillende workshops was gevarieerd: van de muzikale reis van Rohan tot een workshop storytelling en erfgoed (gebruikmakend van de prachtige culturele locatie), van een spoedcursus stopmotion vanuit uitdrukkingen en gezegdes tot een verhaal van meesterinspirator Sam Bergsma, waarin zij uitlegde hoe je met je lijf en beweging een verhaal kan vertellen. En ten slotte was er een vurige visie-workshop voor directeuren door Paula Hoonhout.

Ik kwam uitgeblust aan maar na de dansworkshop ben ik weer helemaal opgeladen en geïnspireerd.

En last but not least sloten we samen in een kring af met Jelle, de Man met de Pen, die een vlammend sneldicht voorlas:

Kunst Centraal organiseert Cultuureducatie met Kwaliteit – waarbij scholen een visie op cultuur ontwikkelen en dit koppelen aan hun curriculum – samen met Landschap Erfgoed Utrecht. Met het programma hebben we in de provincie afgelopen 10 jaar al 69 procent van de scholen bereikt.