Voortgezet onderwijs
Het beste van twee werelden
Voortgezet Onderwijs
Een CKV vmbo-netwerk is een ideale combi van iets wat je met je leerlingen kunt zien én uitwisseling met vakgenoten. Op dinsdag 15 november vond het netwerk plaats in het Centraal Museum in Utrecht.
Zoeken naar het spanningsveld
Kunst Centraal en het Centraal Museum nodigden CKV vmbo-docenten uit voor de tentoonstelling ‘Double act’ omdat het educatieprogramma ervan geschikt is voor vmbo-leerlingen. In de tentoonstelling worden kunstwerken uit de eigen collectie gekoppeld aan videokunstwerken van hedendaagse kunstenaars. De tentoonstelling is concreet, niet te conceptueel, actief, afwisselend en niet te lang.
Het programma bestaat uit actieve opdrachten zoals de gedichtenopdracht die de aanwezige docenten op de netwerkbijeenkomst deden. Elk bezoek van een groep leerlingen begint met een snelle wandeling door de tentoonstelling. Bij een kunstwerk neemt de museumdocent langer de tijd en gaat de groep zitten en kijken. Aan de hand van vragen over eerst het videokunstwerk en daarna de connectie met het penseelkunstwerk verleiden de rondleiders van het museum leerlingen om langer naar een kunstwerk te kijken, hun oordeel uit te stellen en meer te zien. Daarna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag aan de hand van een opdracht. Ze maken bijvoorbeeld een gedicht of een eigen video.
Docenten en educatiemedewerkers zijn het over één ding in elk geval roerend eens: de aandacht van een vmbo-leerling langere tijd vasthouden is een uitdaging. Dat gaat niet vanzelf. Het is voortdurend het spanningsveld opzoeken, nét iets meer van ze vragen dan ze van nature bereid zijn te geven. Maar ook loslaten als de aandacht er niet meer is. De kwaliteit van de ervaring is belangrijker dan de lengte daarvan.
Gunnen leerlingen zichzelf de tijd om te kijken en zich dingen af te vragen?
Ervaringen uitwisselen
Ook in het gesprek na afloop van het bezoek aan de tentoonstelling staat de vraag om de aandacht van de leerling centraal.
Er zijn een aantal concrete tips voor docenten:
- Kies onderwerpen die dicht bij ze liggen: Tiny Houses maken, mode, muziek…
- Definieer per les een eindproduct waar ze naartoe werken, zodat ze resultaten boeken.
- Gebruik uitspraken om ze te triggeren. Ze vinden snel ergens wat van en dat kun je gebruiken.
- Beperk de verslaggeving tot wat minimaal moet, want daar krijg je zelf ook geen energie van.
- Geef duidelijke kaders, want te vrij werkt demotiverend.
- Oprekken van ideeën en interesses gaat stap voor stap en kost tijd.
En er zijn ook aandachtspunten voor culturele instellingen:
- Zorg voor een atelierruimte om na een bezoek ook praktisch aan de slag te kunnen gaan met leerlingen.
- Bespreek vooraf met de school wat het programma inhoudt en maak het op maat voor de groep.
Ik vond het een fijne bijeenkomst om met verschillende mavo 3 docenten te praten over het vak ckv, de locatie was een kers op de taart.
Samen
Zo in gesprek met elkaar komen zowel het museum als de docenten tot de conclusie dat er nooit één manier is voor alle groepen, nooit één manier voor alle leerlingen. Om een succesvol bezoek aan een culturele instelling te organiseren is altijd overleg en maatwerk nodig. Veiligheid is een belangrijke sleutel tot een positieve ervaring.
CKV vmbo-netwerk in het voorjaar
In de tweede helft van schooljaar 2022-2023 organiseren we opnieuw een netwerkmiddag. Wil je (weer) uitgenodigd worden?
Schrijf je in!