Nieuws
juli 22
2021

Cultuurbegeleider in de praktijk – Jonna de Keijzer

primair onderwijs

Jonna de Keijzer rondde in juni haar opleiding Post-HBO af. Zij werkt als leerkracht en cultuurcoördinator op de Agnesschool in IJsselstein. De opleiding bracht haar terug bij de basis van onderwijs: kinderen helpen zichzelf te ontdekken en leren hun eigen keuzes te maken.

Post-HBO Cultuurbegeleider

“Bij de Agnesschool hoort cultuur. Er werden al sinds jaar en dag ateliers, playbackshows en podiumpresentaties georganiseerd in de verschillende kunstdisciplines. Cultuur werd altijd al belangrijk gevonden. Toen de directeur mij vroeg of ik de opleiding cultuurbegeleider wilde doen, riep het hele team dan ook: leuk! Moet je doen! Wij staan achter je.

Ik heb geen ICC-cursus gevolgd, maar omdat ik de opleiding culturele en maatschappelijke vorming heb gedaan mocht ik beginnen. Voorwaarde was wel dat ik een goed beeld heb van cultuureducatie op de Agnesschool. Ook kreeg ik een intakegesprek. Wat ik heel leuk vond was dat de opleiding een combinatie is van theorie en praktijk. Het eerste jaar kregen we allemaal interessante theorie. We leerden wat creativiteit is, hoe je subsidie aan kunt vragen en hoe het creatief proces in elkaar zit. We hebben ook les gehad over verandermanagement en het opstellen van leerlijnen. Maar naast die theorie heb ik in het eerste jaar ook een essay geschreven over wat ik belangrijk vind aan cultuureducatie. Voor mij is dat dat cultuur kinderen helpt om zichzelf te leren kennen en zelfstandig keuzes te maken die bij hen passen.

Het allerleukst vond ik dat zo'n opleiding je terugvoert naar de basis: waar draait onderwijs nu echt om?
Creatief proces

Het tweede jaar stond in het teken van onderzoek doen. Het essay stuurde mij de kant op het van creatief proces. Dit bestaat uit vier fases: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. In de onderzoekende fase leert het kind om problemen op te lossen, door te zetten en keuzes te maken. Om dit goed te laten verlopen moet je leerlingen betrekken bij de opdracht en kinderen de kans geven om het product persoonlijk te maken. Daar zit voor mij de kern: Alles moet in de oriëntatiefase al kloppen. Daarom heb ik mijn onderzoek geconcentreerd op deze fase.

Tips

Het is aan de leerkracht om de oriëntatiefase goed aan te bieden zodat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. Ik heb tijdens mijn onderzoek leerkrachten geobserveerd. Ik ben heel trots op mijn team van de Agnesschool. We zijn al ver op de goede weg. maar ik heb mijn collega’s nog een aantal tips meegegeven. Bijvoorbeeld:

Neem kinderen mee in de opdracht met een verrassende opening. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal, een gedicht of een mooie foto.
Koppel de opdracht aan waar de kinderen mee bezig zijn. Ze krijgen er dan zin in en laten makkelijker hun eigen persoonlijkheid zien.
Stimuleer kinderen actief om de tijd te nemen om te experimenteren en fouten te maken.

Het is geweldig om te zien hoe het team meeging in mijn ideeën en hoe de kinderen daardoor groeien. Maar het allerleukst vond ik dat zo’n opleiding je terugvoert naar de basis: waar draait onderwijs nu echt om?”

Meer info