Agenda

De kunst van het samen kijken

26 nov
2025

Gespecialiseerd onderwijs, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

Zie jij eigenlijk wat ik zie? Door samen actief te kijken naar kunst of erfgoed onderzoek je in dialoog de verschillende verhalen, betekenissen en perspectieven. Je maakt gebruik van een strategie, waarbij ieders inbreng telt. Je denkt immers hardop, zegt wat je je ziet of afvraagt en deelt je kennis en associaties. Door deze didactische techniek kunnen leerlingen zich verdiepen en verbinden aan allerlei thema’s. Je stimuleert hiermee tal van vaardigheden waaronder waardevrij kijken en zonder oordeel luisteren naar elkaar. En dat maakt kijken zoveel rijker.

“Wat gebeurt hier? Waaraan zie je dat? Wat maakt dat je dat denkt? Waar ben je nieuwsgierig naar?” Door hardop te denken en te vertragen in het kijken krijg je inzichten in elkaars perspectieven en kennis. Iedereen kan evenwaardig inbrengen wat hij denkt. Want alles wat wordt ingebracht is goed, vult aan op de ander of rekt het denken op. Kijktechnieken kun je inzetten als start van een nieuw thema – van allerlei vakken – om als een soort ‘mindmap’ alle kennis en inzichten die er zijn op te halen uit de groep. Maar ook kan het helpen bij het creëren van een open, veilig gesprek waarin ieders stem meetelt.

‘De kunst van het samen kijken – In dialoog door kunst en erfgoed’ geven we in samenwerking met Landschap Erfgoed Utrecht.

Kijken-kijken, artikel in Prikkels

Praktische informatie

Heb je vragen over deze bijeenkomst? Neem contact op met Haike de Visser.