Door goed te kijken naar kunst of erfgoed kunnen leerlingen zich verbinden aan een thema. Je maakt gebruik van een strategie, waarbij je samen kijkt, praat, denkt, associeert en voelt over wat je ziet bij het kunstwerk of erfgoeditem. Deze didactische werkvormen stimuleren tal van vaardigheden zoals creatief kijken, goed luisteren, maar ook het uitstellen van je oordeel. En dat maakt kijken zoveel rijker.
De kunst van het samen kijken
Gespecialiseerd onderwijs, Voortgezet onderwijs
“Wat gebeurt hier? Waaraan zie je dat? Wat maakt dat je dat denkt? Waar ben je nieuwsgierig naar?” Door hardop te denken en te vertragen in het kijken krijg je inzichten in elkaars perspectieven en kennis. Je gaat met elkaar een dialoog onderzoek aan bij waar je naar kijkt. Iedereen kan evenwaardig inbrengen wat hij denkt. Want alles wat wordt ingebracht is goed en vult aan op de ander.
Kijktechnieken kun je inzetten als start van een nieuw thema om als een soort ‘mindmap’ alle kennis en inzichten die er zijn op te halen uit de groep. Maar ook kan het helpen bij het creeren van een open, veilig gesprek.
‘De kunst van het samen kijken – In dialoog door kunst en erfgoed’ geven we in samenwerking met Landschap Erfgoed Utrecht.
Praktische informatie
- Aanvang: 15.00 inloop / 15.15 uur start
- Eindtijd: 17.00 uur
- Locatie: Landschap Erfgoed Utrecht, Bunnikseweg 25, De Bilt
