-
Lesdoelen
- De voorkennis van de leerlingen wordt geactiveerd.
- Ze weten wat immaterieel erfgoed is en dat het molenaarsambacht daar ook onder valt.
- Ze weten waarom er nu minder molens zijn dan vroeger.
- Ze weten waarom het belangrijk is dat het vak van molenaar blijft bestaan.
Molens en molenaars
Molenaarsambacht als immaterieel erfgoed
Om molens te kunnen laten draaien zijn molenaars nodig: mensen die weten hoe een molen werkt en bediend moet worden. Nu er veel molens verdwenen zijn, dreigt ook het vak van molenaar te verdwijnen. Veel mensen vinden het belangrijk dat dat niet gebeurt.
Daarom heeft de UNESCO de functie molenaar op de wereldlijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed gezet. Dat betekent dat dit beschermd moet worden.
Help!
Er zijn nog maar ongeveer 40 beroepsmolenaars in Nederland. Gelukkig zijn er ook veel vrijwillige molenaars, zij krijgen een speciale opleiding bij het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Maar om alle molens te laten draaien zijn veel meer mensen nodig…
Kan jij het Gilde helpen om meer molenaars te vinden met een flitsende reclamecampagne?
Wat zijn we te weten gekomen over de molenaar?
Maak in groepjes een mindmap. Dit kan je doen op papier of op de computer. Wees creatief en gebruik ook kleurtjes!