Wie Woont of Werkt Waar?

Brief van Bart

30 minuten

  • Instructie voor de leerkracht

    Print de brief van Bart 

    Vertel de leerlingen dat er vanochtend een geheimzinnige brief op je bureau lag die geadresseerd is aan de hele klas. Laat de brief aan de leerlingen zien.

    • Vraag de leerlingen of ze misschien weten hoe deze brief in de klas terecht is gekomen.
    • Wat zou erin staan?
    • Van wie zou de brief zijn?
    • Wie wil de brief openmaken?
    • Laat zien wat erin zit. Zijn de leerlingen nieuwsgierig naar de inhoud van de brief?

    Lees de brief voor.

  • Lesdoelen

    De fantasie en nieuwsgierigheid van de leerlingen wordt geprikkeld, zodat ze interesse krijgen in het onderwerp en er graag meer over willen weten.

Mijn naam is Bart en ik werk in het archief van het gemeentehuis van Woudenberg.

De brief van Bart

Er lag vanochtend een brief op het bureau, geadresseerd aan deze klas. Hebben jullie een idee hoe de brief hier terecht is gekomen? En zijn jullie nieuwsgierig naar de inhoud?

Eén van jullie mag de envelop open maken!

De brief van Bart
  • Wie kent de persoon van wie de brief komt?
  • Wie weet wat een archief is? En wat een archivaris doet?
  • Is het leuk, moeilijk of belangrijk om dat te doen? Zou je vader of moeder het ook kunnen? Zou je het zelf leuk vinden om te doen?
  • Wat is een gemeentehuis eigenlijk? Wat kun je daar allemaal doen? Wie is er wel eens bij het gemeentehuis van Woudenberg geweest?

Naar het gemeentehuis

Binnenkort gaan jullie bij Bart langs, in het gemeentehuis.

  • Wat is een gemeentehuis eigenlijk? Wat kun je daar allemaal doen?
  • Weet je waar het gemeentehuis van Woudenberg is? Ben je daar wel eens geweest?
  • Waar denk je dat Bart hulp bij nodig zou kunnen hebben?
Wat fijn dat jullie mij komen helpen op het gemeentehuis! Ik kijk uit naar jullie komst. Tot gauw!