Landschap Erfgoed Utrect

Wie Woont of Werkt Waar?

3 lessen

Groep 3-4

  • Projectdoelen
    • Het doel van dit project is om de leerlingen aan de hand van een verhaal en een ‘probleem’ kennis te laten maken met een bijzondere plek uit hun eigen omgeving en de bijbehorende geschiedenis.
    • De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is. Zodra de kinderen hun eigen omgeving leren kennen biedt dat mogelijkheden zich te wortelen en van daaruit de wereld te leren kennen.
    • Ook spreken de kinderen hun creativiteit aan door mee te denken over de oplossing voor het probleem.
  • Thema's en leergebieden

    Mens & Maatschappij

  • 21e eeuwse vaardigheden

    Probleemoplossend denken en handelen.

De klas ontvangt een brief van André.

André werkt als dijkgraaf in Wijk bij Duurstede. Een dijkgraaf is de voorzitter van een waterschap.  Klinkt ingewikkeld, maar je kan hem vergelijken met de burgemeester van een gemeente. Alleen is hij niet de baas in een gemeente, maar de baas over de dijken. Een dijkgraaf kijkt, controleert en speurt of het wel goed gaat met de dijken. Hij checkt, meet en onderzoekt hoe het gaat met het water achter de dijken. Soms staat het water hoog en dat kan best spannend zijn. Een andere keer is het water weer heel laag.  Als dat maar goed gaat voor al die huizen in Wijk … André wil jullie graag vertellen en laten ervaren wat zijn werk inhoud. Hij vraagt aan de leerlingen om naar de walmuur te komen. Want hij heeft een probleem. En hij heeft jullie hulp nodig om hem te helpen.

  • Over André van Zwieten

    André van Zwieten is een geboren en getogen Wijk bij Duursteder. Hij heeft Grafisch ontwerpen aan de Kunstacademie gestudeerd, maar voelt zich meer thuis in de rol van creatieve duizendpoot. Zo is hij ook theatermaker, tekstschrijver, componist, en theatervormgever.

    Sinds 2014 is Andre stadsdichter van Wijk bij Duurstede.

  • Praktische informatie

    Beknopte voorbereiding (zie voor uitgebreide informatie de instructies per les).

    Les 1:

    De klas ontvangt een brief van André. Print de brief en leg deze in een envelop op je bureau.

    Les 2:

    Jullie gaan gezamenlijk op pad. De start is vlakbij de Walmuur, ter hoogte van  Dijkstraat 16-18, in Wijk bij Duurstede

    • Regel voldoende begeleiders: 1 begeleider per 10 kinderen is voldoende.
    • De gastles vindt buiten plaats. Er is geen gelegenheid om naar de wc te gaan. Zorg er daarom voor dat dit op school is gebeurd.
    • Ook kan deze buitenlocatie minder weer met zich meebrengen. Houd hier rekening mee.
    • Pas de Brief voor de begeleiders aan met de juiste datum en tijden en geef deze mee.
    • Vertel de ouders wat de kinderen gaan doen en vraag ze niet met elkaar te praten tijdens de activiteit.
    • De klas wordt ontvangen door dijkgraaf André. Het is prettig als de leerkracht verantwoordelijk blijft voor de orde, dan kan André zich op de inhoud richten.

    Les 3:

    De kinderen maken tekeningen van wat ze gezien en beleefd hebben tijdens de rondtocht met de dijkgraaf. Maak met de klas een eigen tentoonstelling van alle tekeningen over de oplossingen van het opkomende water. Doe eventueel een klassikale rondleiding, waarbij iedereen iets over zijn of haar tekening mag vertellen. Je kunt ook ouders of leerlingen van andere klassen uitnodigen.

  • Colofon

    Dit lesmateriaal is eigendom van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht en partners. Het maakt onderdeel uit van het Cultuurprogramma en mag gebruikt worden door alle deelnemende scholen. Het is partijen niet toegestaan dit lesmateriaal te kopiëren, verspreiden en/of te gebruiken voor andere doeleinden. Bij interesse in overname van het lesmateriaal kunt u contact opnemen met Landschap Erfgoed Utrecht.