-
Projectdoelen
- Het doel van dit project is om de leerlingen aan de hand van een verhaal en een ‘probleem’ kennis te laten maken met een bijzondere plek uit hun eigen omgeving en de bijbehorende geschiedenis.
- De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is. Zodra de kinderen hun eigen omgeving leren kennen biedt dat mogelijkheden zich te wortelen en van daaruit de wereld te leren kennen.
- Ook spreken de kinderen hun creativiteit aan door mee te denken over de oplossing voor het probleem.
-
Thema's en leergebieden
Mens & Maatschappij
-
21e eeuwse vaardigheden
Probleemoplossend denken en handelen.
De klas ontvangt een brief van André.
André werkt als dijkgraaf in Wijk bij Duurstede. Een dijkgraaf is de voorzitter van een waterschap. Klinkt ingewikkeld, maar je kan hem vergelijken met de burgemeester van een gemeente. Alleen is hij niet de baas in een gemeente, maar de baas over de dijken. Een dijkgraaf kijkt, controleert en speurt of het wel goed gaat met de dijken. Hij checkt, meet en onderzoekt hoe het gaat met het water achter de dijken. Soms staat het water hoog en dat kan best spannend zijn. Een andere keer is het water weer heel laag. Als dat maar goed gaat voor al die huizen in Wijk … André wil jullie graag vertellen en laten ervaren wat zijn werk inhoud. Hij vraagt aan de leerlingen om naar de walmuur te komen. Want hij heeft een probleem. En hij heeft jullie hulp nodig om hem te helpen.