-
Lesdoelen
Leerlingen:
- maken kennis met de wereld van kunstenaar Maarten Bel
- leren op een speelse manier met andere ogen naar de omgeving te kijken
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Print het wonderblad uit (voor iedere leerling 1)
- Leg papier en potloden klaar
-
Visual Thinking Strategies - Methode
- De onderliggende methode van het kijken naar de ‘dagelijkse verwonderingen’ is VTS (visual thinking strategies). In deze methode zijn 3 vragen van belang:
- Wat gebeurt er?
Bijvoorbeeld bij de waterkraan: er loopt water uit, hard-zacht, warm-koud.
2. Waaraan zie je dat?
Bijvoorbeeld: voel maar, probeer het water eens te pakken
3. Wat kan je er nog meer in ontdekken?
Bijvoorbeeld: Het maakt grappig geluid, je kan er nat van worden etc. In het filmpje wordt dit ook nog toegelicht.
Kennismaken
Wie Maarten Bel is? Dat zie je op het filmpje!
Kijk om je heen
Tot aan de volgende les gaan jullie heel goed om je heen kijken. Ga op zoek naar hele gewone dingen die toch heel bijzonder zijn. Vooral als je er langer naar kijkt.
Vul het wonderblad in:
- Wat heb je bekeken?
- Wat heb je ontdekt?
Voorbeelden van dingen die je kunt bekijken zijn:
- Het lopen van een waterkraan
- Zwaartekracht
- Het weer
- De geur van gras
- Muziek
- Licht en donker (lichtschakelaar)
- Woelen in je haar
- Bal (rollen, stuiteren, schoppen)
Haresnaaier
Je kunt eigenlijk echt alles gebruiken om je heen. Een mooi voorbeeld is de ‘haresnaaier’ uit ‘De kleine zeemeermin’. Kijk maar mee: