Van wie is die koffer?

Het touw

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
    • Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
    • De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
  • Benodigdheden

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door. Wat is het?

  • Hoe voelt het? Is het zacht of ruw?
  • Waar is het van gemaakt? Is het van plastic?
  • Welke kleur heeft het touw?

Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?

Water, boten en touw

Vijfheerenlanden ligt aan de Lek en aan het rivierlandschap met zijn prachtige uitzichten, de boten, bruggen, water en veerpont kun je dit gebied herkennen. Het vele water, waaronder het Merwedekanaal, wordt bevaren door zowel beroeps- als pleziervaart. En bij scheepvaart en water hoort touw.

  • Waar is op de foto touw te zien?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?

Hallo! Ik ben touw…

Kan een touw praten? Nee, natuurlijk niet. Maar we kunnen wel doen alsof! Stel je voor dat dit touw zou kunnen praten. Stel je voor dat hij zegt:

  • Ik ben langer dan de juf of meester!
  • Ik ben dunner dan een stoelpoot!

Klopt dat? Spreekt het touw de waarheid?

Hoe kun je meten hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.

Touwfiguren

Naast zeilen hijsen, of boten vastmaken aan de wal, kun je met touw ook spelen: je kun het gebruiken om mee touw te trekken, koord te dansen en om er de mooiste vormen meet te leggen.

  • Wie kan er met het touw een vierkant, driehoek of een cirkel maken?
  • Wie kan er met het touw een fantasiemonster maken?

Slingertouw

De eigenaar van de koffer heeft van alles in zijn koffer bewaard. Dat is niet gek. Iedereen bewaart wel iets.

  • Bedenk voor jezelf wat jij voor altijd wilt bewaren.
  • Voordragen

    Lees het gedicht voor van Iene Biemans:

    Ik heb een touw
    om vast te binden
    alles wat ik mooi kan vinden.
    Alles waar ik veel van hou
    bind ik
    aan mijn slingertouw

  • Samen voordragen

    Draag het gedicht verschillende keren voor en wijs telkens na het voordragen van de laatste regel, een paar leerlingen aan om na elkaar te vertellen wat zij willen bewaren.

    Je kunt de leerlingen na een paar keer aanmoedigen om met jou het gedicht zachtjes mee op te zeggen.

  • Maak je eigen slingertouw
    • Geef de leerlingen een stuk touw en een aantal blanco kaartjes (max 3.) met een gaatje erin geperforeerd.
    • Laat hen hierop tekenen wat zij mooi vinden of waar zij van houden en laat ze het kaartje versieren.
    • Leg ook een aantal korte draadjes of paperclips klaar, waarmee ze de kaartjes kunnen vastknopen aan hun slingertouw.
    • Bekijk en bespreek samen de resultaten van de leerlingen.
    • Laat ze hangen totdat de koffer wordt opgehaald.

     

    Bron: www.digischool.nl

Heb je nu een idee van wie de koffer zou kunnen zijn en wat het verhaal erachter zou kunnen zijn?

Extraatje!

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.