-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
- Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
- De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
-
Benodigdheden
- Het touw (uit de koffer)
- Kijkwijzer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen Vijfheerenlanden (Vianen en Hagestein)
- Blanco (of gekleurde) kaartjes (3 per leerling; formaat: A6)
- Een grote bol touw (waaraan je iets kunt ophangen)
- potloden en/of krijt
- Paperclips
Een nieuw voorwerp
Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door. Wat is het?
Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?
Water, boten en touw
Vijfheerenlanden ligt aan de Lek en aan het rivierlandschap met zijn prachtige uitzichten, de boten, bruggen, water en veerpont kun je dit gebied herkennen. Het vele water, waaronder het Merwedekanaal, wordt bevaren door zowel beroeps- als pleziervaart. En bij scheepvaart en water hoort touw.
Hallo! Ik ben touw…
Kan een touw praten? Nee, natuurlijk niet. Maar we kunnen wel doen alsof! Stel je voor dat dit touw zou kunnen praten. Stel je voor dat hij zegt:
Klopt dat? Spreekt het touw de waarheid?
Hoe kun je meten hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.
Touwfiguren
Naast zeilen hijsen, of boten vastmaken aan de wal, kun je met touw ook spelen: je kun het gebruiken om mee touw te trekken, koord te dansen en om er de mooiste vormen meet te leggen.
Slingertouw
De eigenaar van de koffer heeft van alles in zijn koffer bewaard. Dat is niet gek. Iedereen bewaart wel iets.
Heb je nu een idee van wie de koffer zou kunnen zijn en wat het verhaal erachter zou kunnen zijn?