-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken een voorwerp.
- De leerlingen ontdekken hoe een tafelbel werd gebruikt.
- De leerlingen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
-
Benodigdheden
- Tafelbel (uit de koffer)
- Kijkwijzer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen voor:
Eventueel voor de extra opdracht, knutsel met geluid:
- wc rolletjes
- plakband
- iets om de wc rolletjes mee te vullen: rijst, bonen, mais, kralen, steentjes of iets dergelijks
- plastic bordjes
- perforator
- lint
- belletjes
- verf en kwasten

Een ander voorwerp: de tafelbel
Laten we dit eens bekijken uit de koffer. Geef het aan elkaar door.

Wie zou er nou een tafelbel hebben?
De tafelbel is waarschijnlijk van een rijk iemand. Iemand die een bediende heeft om het eten te brengen of de tafel op te ruimen. Dat moet iemand zijn die in een groot chique huis woont. Kennen jullie iemand met een bediende? Wie zou nou een tafelbel hebben?
Er zijn in onze omgeving een aantal hele grote huizen. Daar waren vroeger wel bedienden. Die huizen zijn ooit gebouwd als vakantiehuizen. In de zomer stonk de stad echt vies als het warm was. Dan wilden mensen die veel geld hadden liever in de natuur en het groen wonen. Zij bouwden toen hele grote chique vakantiehuizen. En daar waren vaak ook een bedienden. Dat was toen niet alleen maar voor koningen, keizers of prinsessen.
Meer informatie over erfgoed in Stichtse Vecht
Spelen maar!
Maak een toneelstukje in tweetallen.
Één van jullie is een heel rijk persoon en de andere is de bediende.
In het toneelstukje moet de tafelbel voorkomen.
Laat de toneelstukjes aan elkaar zien!
Extra: Knutsel met geluid
Maak een voorwerp waar geluid uitkomt.
Kan je deze geluidsvoorwerpen gebruiken om een bediende te roepen?