Van wie is die koffer?

De schilderijlijst

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen geven woorden aan wat ze zien en aan wat ze denken dat een schilderijlijst is.
    • Ze spelen met en fantaseren over zogenaamde schilderijen die in de lijst zouden kunnen.
  • Benodigdheden
    • De schilderijlijst (uit de koffer)
    • Kijkwijzer
    • Verklaring erfgoedvoorwerpen voor:
    • Optioneel: attributen en/of verkleedkleren (hoedje, pruik, bril, schmink…
    • Fotocamera of mobiele telefoon
    • Stroken papier om een lijst van te knutselen
    • Materiaal om de lijst mee te versieren; bijvoorbeeld stickers, glitters of stiften

Wat is dit dan?

Haal de lijst uit de koffer. Waar zou dit voor kunnen zijn?
Weet iemand dit?

  • Wat is het? Wat voor vorm is dit?
  • Wat voor kleur heeft de lijst? Waar is de lijst van gemaakt?
  • Missen jullie iets?
  • Misschien is de eigenaar van de koffer wel een kunstenaar! Zou dat kunnen denk je? Zitten er meer voorwerpen in de koffer die iets te maken hebben met schilderen?
  • Zou de lijst iets te maken hebben met een ander voorwerp?

    In een schilderijlijst doe je vaak een schilderij of een foto. Je doet iets dat je mooi vindt om naar te kijken in een lijst om op te hangen. Je versiert daarmee de kamer of je huis.
    Mooie huizen van vroeger waren ingericht met prachtige spullen: stoelen, tafels, banken, behang, spiegels, kroonluchters en heel veel ingelijste schilderijen. Misschien heeft het wel iets te maken met de foto’s of ……?

De lijst als venster

Een lijst maakt een schilderij helemaal af, hij geeft het een mooie rand en zegt: hierin zit iets waar je naar kunt kijken. Ook thuis zijn er vast lijstjes te vinden: klein en groot voor foto’s en schilderijen.
Soms lijkt een lijst ook een beetje op een venster, een raam om doorheen te kijken. Dat geeft een beetje een ander beeld als je ergens een lijstje omheen doet.

  • Hang de lijst ergens in het lokaal waar jullie het een interessante plek vinden, bijvoorbeeld bij een poster. Kijk samen naar het schilderij dat is ontstaan.

    Hang nu de lijst eens op een hele gekke plek! Bijvoorbeeld bij het bureau of het raam. Wat voor schilderij heb je gemaakt door de lijst daar op te hangen?

Portretten in de lijst

Hou de lijst voor je gezicht. Nu zit jij in de lijst en heb je een portret gemaakt!

  • Plaats de lijst ergens, bijvoorbeeld voor je voeten, je benen, alleen je haar, of een gek gezicht.

    Laat leerlingen een plek voor de lijst kiezen en daag ze uit te variëren met verschillende plekken, gezichtsuitdrukkingen en emoties.

  • Optioneel: Maak een foto van alle leerlingen en print de foto's

    Maak van stroken papier een lijst voor jouw gemaakte portret en versier deze met stickers, glitters of stiften.

    Of de leerlingen maken een lijst voor een tekening die ze hebben gemaakt. Of ze maken een lijst voor hun werkblad met de koffer.

Fantaseer een schilderij

Doe je ogen dicht. Stel je een schilderijlijst voor en fantaseer er een schilderij in.

  • Wat zou jij graag aan de muur willen hangen?
  • Wat vind je mooi, waar kijk je graag naar?
Vertel aan elkaar hoe jullie verzonnen schilderijen eruit zien. Je kan echt alles schilderen in je fantasie!