Landschap Erfgoed Utrect

Van wie is die koffer?

5 lessen

Groep 1-2

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten.

  • Hoe noem je het voorwerp?
  • Wat kun je ermee?
  • En vooral: van wie is toch die koffer?
Tip: laat de koffer bezorgen als de leerlingen erbij zijn!
  • Thema's en leergebieden

    Leergebieden:

    • Mens en maatschappij
    • Nederlands
    • Kunst en Cultuur

    Thema’s:

    • Beroepen
    • Vroeger, nu en in de toekomst
  • Leerdoelen
    • De leerlingen gebruiken hun zintuigen en vergroten hun woordenschat.
    • De leerlingen ontdekken meer over het leven vroeger en nu.
    • De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen en voor iemand van waarde kunnen zijn.
  • Praktische informatie

    Lees voor aanvang van het project het lesmateriaal door.
    Zorg ervoor dat de sleutel en inventarisatielijst vooraf uit de koffer zijn gehaald. Bewaar ze goed en doe ze allebei na afloop weer terug in de koffer. Zonder dat de kinderen het zien, geef je de sleutel bij binnenkomst aan de gastdocent.

    Als de koffer moeilijk open gaat: naast het handvat van de koffer zitten de sluitingen. Daar zitten bij de meeste koffers 2 ‘bolletjes’ op. De linker kan je naar links schuiven en de rechter naar rechts en dan klikt hij open.

    Controleer de inhoud van de koffer bij start en na afloop van het project:

    1. Speldenkussen
    2. Meetlint
    3. Porseleinen vingerhoedje in een doosje
    4. Textielstempel
    5. Stoffenwaaier
    6. Blikje met knopen
    7. Blikje met kralen
    8. Blikje/zakje met schelpen
    9. Parfumverstuiver
    10. Trouwfoto van opa en oma

    Lokale voorwerpen:

    • Tafelbel
    • Schilderijlijst
    • Aantal foto’s van eigen omgeving (buitenplaatsen/kastelen)

    Erfstuk:

    • Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
  • Culturele partner Baarn en Stichtse Vecht: Gaby Jansen

    Gaby Jansen speelt de rol van Charlie die zijn koffer komt halen.

    Gaby Jansen heeft als verteller, acteur, entertainer, theatermaker en regisseur een palet aan mogelijkheden in huis. Naast de luchtige presentaties als acteur of entertainer heeft hij zich ontwikkeld als trainer, debater en innovator….en uiteraard in het werken met en voor kinderen.

  • Culturele partner Utrechtse Heuvelrug: Ben van Bokhoven

    Ben van Bokhoven is theatermaker en acteur bij Op de eerste rij. Daarnaast is hij ook theaterdocent en geeft lessen aan groep 1 tot en met 8 op scholen.

  • Werken met erfgoedvoorwerpen

    Het aardige van voorwerpen is dat ze – zeer kostbaar of zeer gewoon – altijd ongeveer dezelfde vragen oproepen: wat is dit, waar is het voor, waar komt het vandaan, vind ik het mooi, waarom en hoe wordt het bewaard?

    In de koffer bevinden zich voorwerpen die iets vertellen over de identiteit van de eigenaar, zowel gewone voorwerpen als erfgoedvoorwerpen. In het lesmateriaal zit een kijkwijzer om open vragen te stellen bij voorwerpen.

    Cultureel erfgoed
    In de koffer zitten kleine erfgoedvoorwerpen. Voorwerpen van vroeger. Onder cultureel erfgoed wordt verstaan: ‘datgene wat in tastbare zin is overgebleven uit het verleden en wat men van belang vindt om te behouden’.

    Erfgoed is:

    • Gebouwen en/of objecten in de bebouwde omgeving.
    • De vormgeving van het landschap of de inrichting van de ruimte.
    • Voorwerpen van kunst en cultuur, van wetenschap, techniek en geschiedenis, die bewaard worden door musea, oudheidkamers en universiteiten.
    • Foto’s en films.
    • Originele documenten in archieven.
    • Sporen van het verleden, verborgen onder de grond.
    • Verhalen (oral history), tradities en folklore.