-
Lesdoelen
- De leerlingen onderzoeken het speldenkussen en meetlint.
- Ze proberen onder woorden te brengen waar het speldenkussen en meetlint voor gebruikt worden, waarom ze in de koffer zitten en welke relatie ze met de andere voorwerpen in de koffer hebben.
-
Benodigdheden
- De koffer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen Rhenen
- Speldenkussen en meetlint (uit de koffer)
- Werkblad 2
- Letterstempels
- Kleurpotloden
Deze twee spulletjes
(speldenkussen en meetlint)
- Wat zou het kunnen zijn?
- Hoe ziet, ruikt, voelt het of maakt het geluid?
- Is het oud of nieuw? Waaraan kun je dat zien?
- Welke vorm heeft het?
- Wat zou je ermee kunnen doen?
- Wat hebben de twee voorwerpen met elkaar te maken?
Meten
Met een meetlint kun je maten opmeten. Bijvoorbeeld de lengte van een arm, je middel, je voet, maar ook de lengte van een stuk stof. Maar ook kun je opmeten of iets in de koffer zou passen? Een stoel, zou dat passen? En je kunt ook elkaar meten.
Een meetlint heb je ook nodig bij het maken van kleding. Je wilt natuurlijk niet dat de jas veel te groot wordt, of de mouwen te kort.
Wat willen jullie opmeten?
Spelden
Met spelden kun je stukken stof aan elkaar vastmaken. Als je groeit dan wordt je rok of je broek te kort. Je kunt de onderkant dan langer maken door een extra stuk stof eraan vast te maken. Dan meet je eerst op hoe lang dat stuk stof moet zijn. Dan maak je de nieuwe stof met spelden vast om het daarna met naald en draad vast te naaien.
Een leerling gaat op een stoel staan en de leerkracht laat zien hoe je met spelden ook de zoom van een rok of broek afspeldt. Het speldenkussen is handig. Je prikt er de spelden in zodat ze niet zoekraken. En je kan ze lekker makkelijk pakken. Het is eigenlijk net als een soort etuitje voor je potloden en stiften.
Welk verhaal vertellen deze spullen ons? Zijn er nog meer spullen in de koffer die gaan over het maken van kleding? Waarom zou de eigenaar dit in de koffer bewaren?
Download Werkblad 2 voor alle kinderen
Bekijk werkblad
Stempelen en tekenen
Op het werkblad staan een aantal spullen uit de koffer met daarboven het woord. Stempel met letterstempels de woorden na.
Hoe denk jij dat de eigenaar van de koffer eruit ziet? Maak daar een tekening van!