Van wie is die koffer? In Rhenen

De eigenaar meldt zich!

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen en voor iemand van waarde kunnen zijn. Bijna iedereen bewaart voorwerpen die van betekenis zijn. De koffer is dan ook een schatkoffer aan herinneringen en verhalen.

  • Voorbereiding
    • Print de brief van Charlie uit, doe hem in een enveloppe en schrijf daarop het adres van de school.
    • Geef de verteller bij ontvangst (stiekem!) de sleutel van het sleutelkistje.
    • Help de acteur door samen de tijd in de gaten te houden en de les niet langer dan 40 minuten te laten duren.
  • Na afloop
    • Zorg na afloop dat de sleutel weer in de envelop zit en doe deze met de inhoudslijst weer in de koffer.
    • Controleer de inhoud, zodat de volgende school weer met een mooie koffer vol verhalen kan beginnen.
      1. Speldenkussen
      2. Meetlint
      3. Porseleinen vingerhoedje in een doosje
      4. Textielstempel
      5. Stoffenwaaier
      6. Blikje met knopen
      7. Blikje met kralen
      8. Blikje/zakje met schelpen
      9. Trouwfoto van opa en oma
      10. Touw
      11. Beeldje van Cunera en prentenboe
      12. Foto van Cuneratoren
      13. Sleutelkistje met bijtring
Print de brief van Charlie uit en doe hem in een enveloppe
Bekijk de brief

Post!

Er is een brief gekomen! Lees samen met de klas de brief voor.
Spannend! Maar hoe weten we nu dat Charlie de eigenaar is van de koffer?

  • Wat kunnen we vragen om zeker te weten dat het de echte eigenaar is?
    • Hoe bent u de koffer kwijtgeraakt?
    • Wat voor spullen zitten er in de koffer?
    • Kunt u het kistje openmaken?
Waarom had de eigenaar deze spulletjes bewaard? En wat vond jij het mooiste aan zijn verhaal?