Landschap Erfgoed Utrect

Van wie is die koffer?

5 lessen

Groep 1-2

  • Thema's en leergebieden

    Mens en maatschappij

    Taal

  • 21e eeuwse vaardigheden

    communiceren, kritisch denken

  • Leerdoelen
    • De leerlingen gebruiken hun zintuigen en vergroten hun woordenschat.
    • De leerlingen ontdekken meer over het leven vroeger en nu.
    • De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.
  • Praktische informatie

    Lees voor aanvang van het project het lesmateriaal door. Zorg ervoor dat de sleutel en inventarisatielijst vooraf uit de koffer gehaald zijn. Bewaar ze goed en doe ze allebei na afloop weer terug in de koffer.

    Als de koffer moeilijk open gaat: naast het handvat van de koffer zitten de sluitingen. Daar zitten bij de meeste koffers 2 ‘bolletjes’ op. De linker kan je naar links schuiven en de rechter naar rechts en dan klikt hij open.

    Controleer de inhoud van de koffer bij start en na afloop van het project.

    Algemene voorwerpen:

    1. Speldenkussen
    2. Meetlint
    3. Porseleinen vingerhoedje in een doosje
    4. Textielstempel
    5. Stoffenwaaier
    6. Blikje met knopen
    7. Blikje met kralen
    8. Blikje/zakje met schelpen
    9. Aantekeningenboekje
    10. Trouwfoto van opa en oma

    Lokale voorwerpen:

    1. Potje met kersenpitten
    2. Wilgentenen

    Erfstuk:

    • Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
  • Culturele partner: Bart Schouten

    Bart Schouten speelt de rol van Charlie die zijn koffer komt halen.

    Bart Schouten (1958) is acteur en verhalenverteller. In zijn voorstellingen combineert hij zijn liefde voor theater en geschiedenis. Hij speelt veel ‘op locatie’, op mooie plekken in de natuur, in de stad of in historische gebouwen. Daar brengt hij het verleden tot leven met vrolijke, spannende verhalen.

    Bij Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht werkt Bart mee aan diverse projecten voor basisscholen. Daarnaast verzorgt hij voor theatergroep Stadsavonturen vertelwandelingen in verschillende steden, waaronder Utrecht, Schoonhoven, Leiden, Breda en Rotterdam.

    Meer info: www.bartschouten.nl.

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten.

  • Hoe noem je het voorwerp?
  • Wat kun je ermee?
  • En vooral: van wie is toch die koffer?
Tip: laat de koffer bezorgen als de leerlingen erbij zijn!
  • Werken met erfgoedvoorwerpen

    Het aardige van voorwerpen is dat ze – zeer kostbaar of zeer gewoon – altijd ongeveer dezelfde vragen oproepen: wat is dit, waar is het voor, waar komt het vandaan, vind ik het mooi, waarom en hoe wordt het bewaard?

    In de koffer bevinden zich voorwerpen die iets vertellen over de identiteit van de eigenaar, zowel gewone voorwerpen als erfgoedvoorwerpen. In het lesmateriaal zit een kijkwijzer om open vragen te stellen bij voorwerpen.

    Cultureel erfgoed
    In de koffer zitten kleine erfgoedvoorwerpen. Voorwerpen van vroeger. Onder cultureel erfgoed wordt verstaan: ‘datgene wat in tastbare zin is overgebleven uit het verleden en wat men van belang vindt om te behouden’.

    Erfgoed is:

    • Gebouwen en/of objecten in de bebouwde omgeving.
    • De vormgeving van het landschap of de inrichting van de ruimte.
    • Voorwerpen van kunst en cultuur, van wetenschap, techniek en geschiedenis, die bewaard worden door musea, oudheidkamers en universiteiten.
    • Foto’s en films.
    • Originele documenten in archieven.
    • Sporen van het verleden, verborgen onder de grond.
    • Verhalen (oral history), tradities en folklore.