Van wie is die koffer?

Touw

60 minuten

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door.

Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

  • Hoe voelt het? Zacht of ruw? Waar is het van gemaakt? Is het van plastic? Is het van vezels?
  • Welke kleur heeft het touw? Bruin, wit, zwart?
  • Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel verschillende dunne touwtjes bestaat. Kan iedereen dat zien? Kun je die tellen?

    Touw werd vroeger van hennepplanten gemaakt en op een lijnbaan in elkaar gedraaid.

In De Ronde venen is veel water. Voor Abcoude zijn de belangrijke riviertjes de Angstel en het Gein. Rond Vinkeveen en Baambrugge is ook veel water, land en grote plassen. En waar water is, zijn altijd boten. Zeker vroeger, toen er nog geen auto’s waren, waren waterwegen belangrijk om je met een boot te kunnen verplaatsen van de ene plek naar de andere. Maar nu is water vooral ook veel plezier: varen met bootjes, surfen en zwemmen. En bij boten horen touw. Bekijk deze foto maar eens!

  • Waar zie je allemaal touw op de foto?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?

Lang en dik?

Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Wist je dat je met een touw kan meten?

Wat denk jij dat waar is?

  • Het touw is langer dan de kinderen uit de klas.
  • Het touw is dikker dan een potlood. Maar dunner dan een stoelpoot.
  • Het touw is net zo lang als de juf!
  • Het touw kan om de hele school heen.
Hoe kan je er achter komen hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.

Nog iets?

Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?

Bijvoorbeeld touwtrekken, iets vastbinden, spelletjes en…

  • Maak een cirkel, een vierkant en een driehoek met het touw.
  • Wie kan er een dier maken met het touw?

Extraatje!

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.