Spoken word

Woorden om te horen

60 minuten

  • Benodigdheden
    • teksten van de vorige les
    • i-Pad/Chromebook/etc., om de beats op af te spelen
    • voldoende ruimte voor alle groepjes om te oefenen, bijvoorbeeld op de gang

Voordragen

Hoe snel of langzaam je praat is belangrijk. Ook hoe hard of zacht je praat, bepaalt hoe jouw woorden overkomen. Je kan soms zelfs even helemaal niks zeggen…
  • Bekijk de 2 bovenstaande filmpjes. Hoe past hun tempo bij wat ze zeggen?
  • Hoe spelen zij met stiltes/pauzes in hun tekst?
  • Zeggen ze elke zin op dezelfde manier?

Vind het juiste ritme

Aan de slag!

  • Werk in de kleine groepjes. Pak je tekst erbij en luister naar de twee beats.
  • Probeer de tekst uit op de 2 verschillende ritmes, langzaam en snel.
  • Kies het ritme dat het beste past bij de tekst.
  • Bepaal de volgorde, wie gaat eerst? Je kan ook alles samen uitspreken, of iedereen 1 zin.
  • Denk aan de tips die de spoken-wordartiest jullie gaf tijdens de les: ga staan, gebruik emotie…
Oefen met elkaar op de beat. Probeer hard en zacht te praten, pauzes laten vallen of juist zinnen snel achter elkaar. Je kan ook eerst een stukje beat doen en dan pas beginnen met praten.
Tip voor leerkracht: Het is moeilijk om je ritme vast te houden als je een ander groepje te goed hoort. Probeer daarom de groepjes te verdelen over de klas en bijvoorbeeld de gang om te oefenen. Geef elk groepje een i-Pad/Chromebook/etc. mee, om de beats op af te spelen.

Presenteren maar!

Jullie gaan je eigen spoken word aan elkaar presenteren. Maak daarbij gebruik van een microfoon, speaker en de beat op de achtergrond.

Heel veel plezier en geniet er ook van!

  • Hoe was het om te doen?
  • Wat ging er goed?
  • Wat zou je een volgende keer anders doen?
Tip voor de leerkracht: Voordracht is ook zeer geschikt voor weekafsluitingen of presentatiemomenten aan ouders.