Orkestproject: PVO met Robinson Crusoe

EXTRA Verdiepingsprogramma: gastles KunstenHuis Idea

45 minuten

EXTRA Verdiepingsprogramma

Deze gastles is ontwikkeld en wordt verzorgd door een docent van KunstenHuis Idea

  • Lesinhoud

    Kinderboekenschrijvers en dichters zijn meesters in het spelen met taal. Ze gebruiken klanken, ritme, dynamiek om een grappig, verrassend of zelfs triest verhaal mee te vertellen. Taal kan namelijk klinken als muziek in je oren en maakt je aan het lachen. Alleen de notenbalk ontbreekt…

    Hoewel de meeste klankgedichten nauwelijks inhoudelijke betekenis hebben, kunnen ze wel een bepaalde stemming uitdrukken. Waarover het gedicht gaat is minder belangrijk dan de klank en ritme van het gedicht. De dichter speelt namelijk met klanken en maakt muziek met taal. De gastdocent onderzoekt met de kinderen of het moeilijk of juist makkelijk is om zo’n gedicht te schrijven. Ze bootsen klanken na en leren wat onomatopeeën zijn, ze bedenken samen gekke, niet bestaande woorden en lezen een gedicht boos, verdrietig of juist heel enthousiast voor en bespreken hoe dat voelt om te doen. Tenslotte maken ze zelf een eigen klankgedicht bestaande uit onomatopeeën en zelfbedachte woorden.

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren dat taal kan klinken als muziek
    • De leerlingen leren dat taal, net zoals muziek, bestaat uit klank, ritme en dynamiek
    • De leerlingen gebruiken stem, lijf en hun expressie in het samen voordragen van een zelfgeschreven klankgedicht
  • Docent

    Deze les wordt verzorgd door Arnout Brokking

    Arnout (1983) is schrijver. Hij schrijft fictie, korte stukken, films en games. Hij is immersief verhalenverteller, docent en feminist.

    Arnout gelooft in de kracht van verhalen. Ze zorgen voor verwondering en inspiratie, kunnen je bang maken en vreugde brengen, ze kunnen je dingen leren, of juist ideeën bevragen. Verhalen vormen onze wereld, en onszelf.

    Arnout woont in Nederland met zijn liefdes Camilla en Olga, en hun drie kinderen.

  • Benodigdheden
    • digibord of beamer en laptop met internetverbinding
    • voldoende papier, scharen, lijm en viltstiften

Gastles: Arnout in de klas

Voorbereiding:

  • Laat de kinderen (een deel van) onderstaand klankgedicht zien (“De Mus” van Jan Hanlo)
  • Zet de benodigde materialen klaar

Na het bezoek

Afsluiting

De klankgedichten van de leerlingen kunnen door de leerkracht in een klas-gedichtenbundeltje samengevoegd worden, waar dagelijks – bijvoorbeeld als dagopening – door steeds een andere leerling uit voorgedragen kan worden. Maar natuurlijk kan een leerling ook zijn eigen gemaakte gedicht mee naar huis nemen.