Op weg

3 lessen

Groep 3-4

Ga op avontuur met een zelfontworpen mobiel huisje

Op een dag staat er een grote kist in de klas. Hierin zit een mobiel huisje van kunstenares Hanneke Bloemen. Met dit huisje kun je op reis gaan.

De leerlingen kijken ernaar, reageren erop en associëren. Ze praten over hun wensen en fantasieën over het op reis gaan met dat huisje.  Daarna verzinnen ze hun eigen avontuur met het vliegend huis en verbeelden dat in een collage. Zo komt kunst tot leven!

  • Kunstenaar Hanneke Bloemen

    Kunstenaar Hanneke Bloemen over zichzelf

    “Beelden ontstaan in mijn hoofd, opgewekt door prikkels van buitenaf: de natuur, een tekst, vormen in de stad, een kunstwerk, een wijk in aanbouw… Ze worden tastbaar en er ontstaat een eigen wereld. Huisjes rijden in hun wagentjes over de tafel, een kannetje buigt om de melk te schenken en het bord op voetjes wacht geduldig totdat ik kom lunchen.
    Mijn werk verandert continu, omdat ik niet lang in één onderwerp wil blijven hangen. Toch probeer ik wel een eigen handschrift te behouden. Deze afwisseling geeft mij de vrijheid en vooral het plezier in de dingen die ik doe.”

    Bekijk voor meer informatie de website van Hanneke Bloemen.

  • De kunstwerken

    Hanneke Bloemen maakte speciaal voor dit project van Kunstuitleen Utrecht en Kunst Centraal zeven beelden. De beelden zijn verschillend, maar stellen steeds een mobiel huis voor. Een huisje op wielen en met vleugels. Het beeld is verpakt in een kist, die bij de presentatie van het beeld als sokkel wordt gebruikt.

    Zoek hieronder het kunstwerk op dat je in de klas hebt gekregen voor een omschrijving.

    We zien drie kleine huisjes. Ze staan dicht tegen elkaar aan. Ze zijn een heel klein beetje verschillend van formaat, maar wel even hoog, en ze hebben elk een schuin dak en een klein vierkant raampje aan de voorkant. Ze zijn gemaakt van donkerrode gebakken klei.
    De huisjes staan op een plateautje van ijzerdraad, dat gedragen wordt door vier wijd uitlopende poten. Aan het einde van elke poot zit een klein wiel met spaken.
    Aan de twee buitenste hoeken aan de voorkant van het ­plateau bevinden zich twee propellers, die bestaan uit drie bladen in de vorm van boomblaadjes.

    We zien een klein huis met een schuin dak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. Het huisje is gemaakt van donkerrode gebakken klei.
    Het huis staat op een plateautje van koperdraad, dat gedragen wordt door vier wijd uitlopende poten, die een beetje lijken door te buigen. Aan het einde van elke poot zit een wiel met spaken.
    Aan de beide zijkanten van het plateau waarop het huisje staat is een vleugel bevestigd, gemaakt van ­dunner koperdraad en papier. De vorm ervan doet denken aan een waaier, of aan de poten met vliezen van watervogels.

    We zien een klein, hoog huis met een schuin dak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. Het huisje is gemaakt van donkerrode gebakken klei.
    Het huis staat op een plateautje van ijzerdraad, dat gedragen wordt door vier wielen met spaken. Het huisje is ‘om het middel’ vastgesnoerd met behulp van een leren band die door vier ringen is gehaald, die op hun beurt weer met het plateautje in verbinding staan. Hieraan zijn opzij vleugels bevestigd, gemaakt van dunner ijzerdraad en papier. De vorm ervan doet denken aan de poten met vliezen van watervogels.

    We zien een klein huis met een schuin dak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. Het huisje is gemaakt van donkerrode gebakken klei. Het huis wordt gedragen door twee assen met daaraan vier wielen met spaken. De voorste wielen zijn klein. Ze zijn een eindje van het huisje af geplaatst, zodat ook de grote achterwielen de ruimte hebben.
    Uit de zijkanten van het huisje steken twee stukken ijzerdraad, uitlopend in vleugels van paarse stof en witte pluche. Overal waar een ijzerdraadje uit het huis steekt, zit een groen of wit plastic dopje.

    We zien een klein huis met een schuin dak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. Het huisje is gemaakt van gebakken klei, die zwart geschilderd is.
    Het huis staat op een ‘tapijtje’, gemaakt van heel dun, gedecoreerd metaal. Het tapijt is aan de voorkant naar boven toe opgerold. Het loopt aan de achterkant taps toe en lijkt te wapperen in de wind. Huis en tapijt zijn vastgemaakt op een licht doorbuigende stellage van koperdraad, die voor en achter gedragen wordt door vier grote wielen met spaken.

    We zien een stevig vierkant huisje met een schuin dak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. De zijkanten van het huisje wijken flink af naar rechts. Het huis is dus schuin gebouwd, als het ware ‘in perspectief’. Het is gemaakt van donkerrode gebakken klei.
    Het huis wordt gedragen door twee assen met daaraan vier wielen met spaken. De achterwielen zijn veel groter dan de voorwielen en zijn dubbel uitgevoerd.
    Aan de voorzijde van het huisje ‘draait’ een propeller met drie bladen in de vorm van puntige boomblaadjes. De bladen zijn gedecoreerd met een zwart cirkelmotief.

    We zien een klein hoog huisje met een zadeldak en een klein vierkant raam, net uit het midden aan de voorkant. Het huisje is gemaakt van donkerrode gebakken klei.
    Het huisje wordt gedragen door twee assen van dun ijzerdraad, die aan de voorkant uitsteken, alsof een trekdier voor het huis gespannen zou kunnen worden. Met hoge bogen zijn vier kleine wielen met spaken aan het onderstel bevestigd.
    Aan de voorzijde van het huisje ‘draait’ een propeller met drie bladen in de vorm van puntige boomblaadjes.
    De bladen zijn open en doorweven met fijn ijzerdraad.

  • Praktische informatie

    Het project bestaat uit 3 lessen.

    Les 1 Filosoferen over wat er in de kist zou zitten. Hoe zou een vliegend huisje eruit kunnen zien? Kinderen maken hiervan een tekening.

    Les 2: Kijken naar het kunstwerk. Filosoferen over de reis van het huisje.

    Les 3: Het maken van collage papier en het maken van de collage.

    Tip: Lees voordat je de lessen gaat voorbereiden eerst bij elke les het kopje voorbereidingen. Zo weet je beter hoe je de les kunt aanbieden.

  • Thema's in het project

    Dit project sluit aan bij thema’s als huizen, reizen, heimwee, uitvinden/er, vliegen, landschap en heeft samenhang met het leergebied Wereldoriëntatie.

     

  • 21-e eeuwse vaardigheden

    Creatief denken en handelen