Mijn weg naar school

Muziek voor onderweg

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen zoeken muziek bij hun plek die zij erbij vinden passen.
    • Met de foto, het verhaal én de muziek geeft elke leerling betekenis aan die plek.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Van elke leerling de foto en het verhaal uit les 2
    • Computers met internetverbinding en geluid
    • Onderstaande muziekfragmenten (zie kopje Op zoek naar muziek) op elke computer
    • Koptelefoons

    Het zoeken naar muziek op de computer kan waarschijnlijk het best op verschillende momenten gebeuren: geef elke leerling ca. 15 minuten hiervoor.

    Zet een aantal computers met internetverbinding en geluid klaar.

Muziek en sfeer

In les 1 hebben jullie al geluisterd naar verschillende muziekfragmenten. Jullie hebben benoemd wat voor sfeer muziek kan hebben. Nu ga je bij je eigen foto een muziekje uitzoeken dat je er het best bij vindt passen.

Bekijk de foto van de boom en luister naar deze muziek. Beantwoord daarna de vragen. En onthoud: foute antwoorden bestaan niet; ieder kan iets anders horen in muziek!

  • Hoe klinkt de muziek?
  • Maakt de muziek de foto spannender? Of juist vrolijker of liever? Of iets heel anders?
  • Vind je de muziek bij de foto passen? Waarom wel/niet?

Bekijk de volgende foto’s en luister naar deze muziek. Beantwoord daarna de vragen.

  • Hoe klinkt de muziek?
  • Maakt de muziek de foto's spannender / vrolijker / liever /…?
  • Welke foto vind je het beste bij de muziek passen? Waarom?

Op zoek naar muziek

Ga op zoek naar muziek die bij jullie plek (en dus bij je foto en verhaal) past. Ga in groepjes of alleen achter een computer zitten. Lees de opdracht en luister naar de verschillende muziekjes.

 

  • De opdracht voor leerlingen
    • Kijk nog eens naar je foto en lees het verhaal dat je erbij hebt bedacht.
    • Bedenk wat voor soort muziek erbij zou passen (hard/zacht, snel/langzaam, boos/blij…)
    • Luister naar de muziek die de juf of meester voor je heeft klaargezet.
    • Luister naar de muziek die het best bij jouw verhaal past.
    • Kies er een uit.
    • Schrijf op of vertel waarom deze muziek er goed bij past.
    • Zit er geen passend muziekje bij? Vraag dan aan de juf of meester of je zelf muziek mee mag nemen, of op een andere website mag kijken.
  • De verschillende soorten muziek

    Klik op een muziekfragment en luister naar blije muziek:

    Klik op een muziekfragment en luister naar boze muziek:

    Klik op een muziekfragment en luister naar verdrietige muziek:

    Klik op een muziekfragment en luister naar spannende muziek:

    Klik op een muziekfragment en luister naar rustige muziek:

    Klik op een muziekfragment en luister naar andere soort muziek:

Totaalplaatje

Jullie hebben nu van verschillende kanten gekeken naar een plek in je omgeving. Je hebt er een foto van gemaakt, erover verteld, er een verhaal bij bedacht en er muziek bij gekozen. Je hebt alle foto’s en verhalen opgehangen, misschien zelfs met een plattegrond erbij.

Willen jullie je werk presenteren? Toon je foto, vertel je verhaal en laat je muziek horen. Dit zijn vragen voor de rest van de klas:

  • Begrijp je waarom hij of zij dit verhaal en deze muziek bij de foto heeft gekozen?
  • Wordt de plek op de foto mooier of lelijker, spannender of vrolijker door de muziek?
  • Had je deze muziek verwacht? Waarom wel/niet?