-
Lesdoelen
- De leerlingen zoeken muziek bij hun plek die zij erbij vinden passen.
- Met de foto, het verhaal én de muziek geeft elke leerling betekenis aan die plek.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Van elke leerling de foto en het verhaal uit les 2
- Computers met internetverbinding en geluid
- Onderstaande muziekfragmenten (zie kopje Op zoek naar muziek) op elke computer
- Koptelefoons
Het zoeken naar muziek op de computer kan waarschijnlijk het best op verschillende momenten gebeuren: geef elke leerling ca. 15 minuten hiervoor.
Zet een aantal computers met internetverbinding en geluid klaar.
Muziek en sfeer
In les 1 hebben jullie al geluisterd naar verschillende muziekfragmenten. Jullie hebben benoemd wat voor sfeer muziek kan hebben. Nu ga je bij je eigen foto een muziekje uitzoeken dat je er het best bij vindt passen.
Bekijk de foto van de boom en luister naar deze muziek. Beantwoord daarna de vragen. En onthoud: foute antwoorden bestaan niet; ieder kan iets anders horen in muziek!
Bekijk de volgende foto’s en luister naar deze muziek. Beantwoord daarna de vragen.
Op zoek naar muziek
Ga op zoek naar muziek die bij jullie plek (en dus bij je foto en verhaal) past. Ga in groepjes of alleen achter een computer zitten. Lees de opdracht en luister naar de verschillende muziekjes.
Totaalplaatje
Jullie hebben nu van verschillende kanten gekeken naar een plek in je omgeving. Je hebt er een foto van gemaakt, erover verteld, er een verhaal bij bedacht en er muziek bij gekozen. Je hebt alle foto’s en verhalen opgehangen, misschien zelfs met een plattegrond erbij.
Willen jullie je werk presenteren? Toon je foto, vertel je verhaal en laat je muziek horen. Dit zijn vragen voor de rest van de klas: