-
Lesdoelen
- De leerlingen laten de foto van een plek van hun weg naar school zien en vertellen waarom ze deze hebben uitkozen.
- Ze vertellen, schrijven of tekenen er een kort verhaal bij.
-
Voorbereiding en benodigdheden
Leg de volgende benodigdheden klaar:
- de foto’s van de leerlingen, uitgeprint (mocht dit niet lukken, is digitaal verzamelen ook een optie)
- pen en papier voor elke leerling
- lijm
- eventueel digitale camera en/of telefoon met camera
Heel veel plekken
Verzamel de foto’s die jullie hebben meegenomen. Dit is het leukste als de foto’s zijn uitgeprint, maar kan ook digitaal op het digibord. Zorg dan dat de foto’s van tevoren naar de leerkracht gestuurd zijn.
TIP 1: Heb je alle foto’s uitgeprint? Schrijf je naam achterop je foto.
TIP 2: Heb je geen foto meegenomen? Maak dan samen een foto in de pauze in de buurt van school.
Bekijk alle foto’s één voor één, en beantwoord de volgende vragen:
Op mijn weg…
Schrijf of teken een verhaal over jouw plek, denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende kenmerken:
- Deze plek is vlak bij huis / school / het huis van… / het zwembad /…
- Het is hier altijd druk / rustig.
- Ik zie hier altijd een hond / een poes / mijn vriendjes / de buurman / iemand op de fiets / een rode auto / een vrachtwagen /…
- Je kunt het niet meer zien, maar er was hier een keer…
- Het mooiste op deze plek vind ik de scheve stoeptegel / de kromme boom / de sticker op de lantaarnpaal /…
- Ik voel me vaak blij / vrolijk / rustig / gehaast / bang / verdrietig op deze plek, omdat…
- Ik vind de kleur … goed bij deze plek passen, omdat…
- Op deze plek wil ik het liefst rennen / me verstoppen / huppelen / zingen / in de boom klimmen /…